afis

A SHORT SELF CRITIQUE – picturi de John Franklin Gerrard

17 octombrie 2014 – 7 ianuarie 2015
librăria Cărturești, Iulius Mall, Cluj

A Short Self Critique (O scurtă autocritică) e o privire aruncată în urmă asupra unei vieți de artist. Picturile lui John Gerrard, schițate în urma cu mai bine de 20 de ani și retușate în mai multe etape, s-au transformat din simple peisaje într-o mărturie asupra timpului și a felului în care el schimbă oamenii, perspectivele, arta. În unele tablouri peisajul original e încă vizibil – filtrele ulterioare de culoare l-au abstractizat însă, l-au geometrizat, făcându-l să devină alt-ceva. În alte lucrări ceea-ce-a-fost s-a acoperit complet, devenind un secret păstrat doar în mintea pictorului. Ce le leagă pe toate e forța lor, echilibrul compozițiilor și cel al culorilor. Sunt întoarceri, mereu și mereu, asupra sinelui, întruchipat sub forma unor arhetipuri – al copacului, al muntelui, al mineralului. Sunt evocările unor momente de liniște sau tulburare, de bucurie, căutare sau singurătate – roadele pe care artistul le împărtășește celorlalți.

Vă invităm să-l descoperiți pe John Gerrard, atât prin intermediul lucrărilor, cât și personal, la vernisajul expoziției sale, vineri (17 septembrie 2014) de la ora 19:00. Adept fervent al dialogului, al interacțiunii simple și directe, el se va bucura cu siguranță să vă cunoască personal pe cât mai mulți. Sunteți așteptați cu drag!

afis

John Gerrard s-a născut pe 22 septembrie 1934 în Dayton, Ohio. A studiat arta la Baltymore și Washingthon, D.C., specializându-se în pictură și grafică. După mai multe peregrinări de-a lungul Statelor Unite decide, la 50 de ani, să-și caute locul și identitatea în altă parte. Timp de câțiva ani locuiește în Creta, unde pictează intens, în proporție covârșitoare peisaje. Cu un periplu prin Austria și Ungaria, ajunge apoi la Cluj. România îl fascinează prin păstrarea tradițiilor și aparenta fugă din calea timpului, a contemporaneității. Se stabilește aici, cumpărându-și o căsuță într-un sat izolat de lângă Cheile Turzii și oscilând, timp de mai bine de 10 ani, între acest refugiu și Clujul studențesc și boem. Lucrează mult – atât picturi noi noi cât și, mai ales, reveniri asupra peisajelor din Creta. Începe abstractizarea acestora, conturând extrem de puternic un stil personal de abordare peisajului și acuarelei. Are câteva expoziții personale și de grup. Apoi se retrage definitiv la sat, unde duce viața simplă a unui țăran. Renunță treptat la pictură, dedicându-se unei vechi pasiuni devenită necesitate – culorile cu care se joacă acum sunt ale legumelor și florilor din grădina sa. Continuă, neobosit, să citească, să filosofeze, să viseze.

„Cel mai profund rol al artei stă în încercarea artistului de-a furniza lumii dovezi ale existenței spiritului uman.” (John Gerrard)
Mulțumim pentru sprijinul acordat în organizarea acestei expoziții Galeriei de Artă Danel.