steve

Recenzie: Steve Jobs. Biografia autorizată

Apărută la scurt timp după ce Apple a pierdut un vizionar şi un creator de geniu, biografia autorizată a lui Steve Jobs se citeşte ca un roman bun. N-o zicem numai noi, o spun toţi cei care au început s-o citească. Iar la 664 de pagini, să n-o poţi lăsa din mână nu-i puţin lucru. Întâi de toate, ai nevoie de un brand puternic. La fel de puternic ca Apple.

Ştiţi cum se spune la piaţă: “Ia, mamă, că se vinde ca pâinea caldă”. În Statele Unite, această biografie s-a clasat pe locul întâi în topul celor mai bine vândute cărţi, iar în China stocul s-a epuizat în prima zi de la apariţia pe piaţă. Walter Isaacson, fost jurnalist la CNN şi Time, a fost rugat personal de Steve Jobs să-i scrie biografia, după ce a aflat că viaţa lui se va termina prea curând. Isaacson, care a scris şi biografiile altor personalităţi de geniu (Albert Einstein, Benjamin Franklin, Henry Kissinger), n-a ales calea uşoară pentru a construi această carte. A valorificat inspirat şansa realizării, în timp, a peste 40 de interviuri cu Steve Jobs şi a sute de conversaţii cu oameni din cercul său de apropiaţi, conturând astfel un portret “la rezoluţie mărită” al unui om fascinant, prolific şi efervescent.

Fără a vâna amănuntele picante, Isaacson marchează inteligent obsesia lui Jobs pentru naturaleţe şi perfecţiune, dar şi momentele de furie şi disperare, în încercările de a construi economii creative, adecvate epocii digitale. Ceea ce nu înseamnă că picanteriile lipsesc cu desăvârşire: relaţia lui Jobs cu Joan Baez pe când el avea 27 şi ea 41; faptul că nu şi-a recunoscut fetiţa decât după un test de paternitate; felul în care şi-a trădat partenerul tăcut şi timid, pe Steve Wozniak, cel alături de care a construit primele calculatoare Macintosh.

Cu o justă dozare a tonului între admiraţie şi luciditate, cartea lui Isaacson aduce detalii relevante despre viaţa personală a lui Steve Jobs, despre mediul de lucru, obiceiurile zilnice, mistica sa, cum a creat cele mai bune produse de comunicare din lume, despre relaţia cu Microsoft sau războiul declarat celor de la Google, despre bacşişul oferit tatălui său biologic înainte să ştie cine este. Soţia lui Steve, Laurene Powell Jobs, femeia care  l-a ajutat şi încurajat să revoluţioneze computerele personale, filmul de animaţie, muzica, telefoanele, tabletele computerizate şi conţinutul digital, are la rândul său un loc în istoria tehnologiei la care avem azi acces.

Biografia autorizată a omului care a fondat Apple într-un garaj, pentru ca mai apoi să ajungă cea mai admirată şi mai profitabilă companie din lume, a apărut în limba română prin grija Editurii Publica. Trebuie să ştiţi că Publica acordă imensă atenţie detaliilor. Deşi tradusă de trei oameni, cartea se citeşte fără sincope. În plus, arată excelent, cu acelaşi design minimalist care a devenit amprenta unei edituri create de oameni pasionaţi. (Cristian Neagoe)