SD2014

Street Delivery mobilează străzile cu idei

SD2014Între 13 şi 15 iunie, Fundaţia Cărtureşti şi Ordinul Arhitecţilor din România organizează în Bucureşti, Timişoara şi Iaşi a noua ediţie Street Delivery, eveniment-manifest de urbanism, arhitectură şi arte care îşi propune recuperarea peisajului urban de către pietoni şi comunitate. Street Delivery e un eveniment liber, responsabil, fără garduri și taxe, care se preocupă de urbanism, arte și mobilitate. Ne imaginăm un oraş în care pietonii să aibă parte de străzi cel puţin la fel de mult ca maşinile. Un oraş în care oamenii au prioritate şi se bucură să trăiască.

Deocamdată, nu e cazul Bucureştiului (al 6-lea oraș european ca număr de locuitori după Londra, Berlin, Madrid, Roma și Paris) și nici al altor orașe din România. Ignorat de turişti şi declarat de Comisia Europeană printre cele mai poluate capitale europeană (cu toate că nu deţine industrie), Bucureştiul are un imens potenţial neexploatat. Street Delivery este o imagine în prototip a felului în care ar putea arăta un oraş în care pietonul să conteze.

Bucureștiul cotidian e definit de drumul împiedicat din punctul X în punctul Y în detrimentul promenadei. Marile bulevarde ce au tăiat și cele care se pregătesc să taie Bucureștiul favorizează tranzitul prin oraș în detrimentul călătoriei. Monumente istorice sunt dărâmate pentru a fluidiza traficul, comunităţi umane sunt distruse pentru a crea noi artere pregătite să sporească agitația și goana.

În 2014 Street Delivery a ajuns la ediția #9 în București, ediția #8 în Timișoara și ediția #2 în Iași. Printre noutățile acestui an se numără extinderea Street Delivery București în Piața George Enescu din capitală, care va găzdui insula Street Delivery Sports, dar şi deschiderea pentru public a peluzei Casei Universitarilor dinspre Arthur Verona.

Street Delivery se desfăşoară pe Strada Arthur Verona şi în Piaţa George Enescu din Bucureşti, pe strada Mărăşeşti din Timişoara şi pe strada Vasile Pogor din Iaşi.

Ce vrem?

1. Orașe pentru oameni, în care pietonii și cei care folosesc mijloace de transport responsabile să aibă prioritate în fața mașinilor. Ni se pare că orașul se dezvoltă ignorându-și locuitorii, pe cei care-i dau viață, și istoria sa (și așa rasă de bombardamente și sistematizări dictatoriale).

2. În București: crearea unui traseu cultural pietonal care să lege Estul Bucureștiului de Vest, pornind de la Grădina Icoanei la Cișmigiu. Traseul ar putea fi parcurs la pas în 15 minute și conține zeci de monumente istorice de maxim interes turistic, cultural și de patrimoniu, dar și lucrări de artă publică. Două bulevarde mari (Magheru și Calea Victoriei) fracturează în zilele noastre mobilitatea bucureștenilor cu treceri de pietoni rare și cu trotuare pline de mașini parcate ilegal.

3. Crearea unei alternative turistice responsabile în București. Centrul Vechi bucureștean, deși un succes de public, dezechilibrează viața orașului în mod artificial și a devenit un rai pentru rechinii imobiliari.

4. Un Weekend Național al Spațiului Public care să aibă loc în fiecare an în orașele României, la sfârșitul celei de-a doua săptămâni a lunii iunie.

Tema Street Delivery 2014, pe baza căreia am făcut o selecție din cele peste 400 de proiecte înscrise, e SOCIETATEA MOBILĂ, o îmbinare între societatea civilă și ideea de mobilitate. Societatea civilă e formată din toți acei cetățeni care fac gesturi mici (precum a nu-și arunca gunoiul în stradă, a-și ajuta semenii) sau mari (a schimba mentalități, a organiza comunități pentru îndeplinirea unui scop comun).

Când spunem mobilitate, ne gândim la două lucruri. Primul: mișcare urbană. Cum putem înlesni mobilitatea în oraș fără a folosi sistemul auto, care ne ia strada de sub picioare și ne-o vinde înapoi cu prețul petrolului? Al doilea: lumea digitală. Mobilitatea înțeleasă prin prisma device-urilor mobile. Ne gândim mai ales la aplicațiile care fac orașul mai ușor de utilizat, mai intuitiv. Dar și la cum putem scăpa de dependențele acestui Ev Media dominat de gadget-uri, care ne închid privirea în contemplarea unui mic ecran strălucitor. Căutăm un echilibru între tehnologie și natură.

Street Delivery nu ar fi posibil fără sprijinul vecinilor, voluntarilor, participanţilor, sponsorilor şi al partenerilor media. Mulţumim Grolsch, Red Bull, WeTour, U-Man, Europa FM, Digi24, Şapte Seri, ARCUB, Zeppelin, TOTB, Veioza Arte, Feeder, VICE, Ginger Group, Modernism.ro, The Institute, Bucureștiul meu drag, Primăriei Municipiului Bucureşti, Universităţii de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, Romprest.

VIDEO: http://veiozaarte.ro/video/full-trip-video/street-delivery-experience-2010.html

 Vă așteptăm pe străzi mobilate cu ideile voastre!



There are no comments

Add yours