Constantin Abăluţă în dialog cu Daniel Cristea-Enache
Vineri, 28 iunie, la ora 18.30, la Librăria Cărtureşti Verona (Ceainărie) din Bucureşti, Constantin Abăluţă va dialoga cu criticul literar Daniel Cristea-Enache pornind de la cel mai nou volum al său, Tot atît de liber, apărut de curînd la Editura Cartea Românească.
În continuarea dialogului, actriţa Silvia Codreanu va citi cîteva poeme din volum, iar poetul şi muzicianul Wladimir Pesantez va susţine un recital de chitară clasică.
Tot atît de liber este un volum de texte lirico-epice. Prima parte sub formă de jurnal. A doua parte, mimînd obiectivarea, foloseşte persoana a treia. În fapt, toate sînt ipostaze ale unei alerte biologice şi spirituale. Nişte fişe clinice ale unei sensibilităţi violentate de o societate tot mai abuzivă. Şi, desigur, închipuiri şi prevestiri ale unui suflu de dincolo. Un umanism blînd învăluie versurile şi contraponderea cinică le punctează uneori.
„Libertatea despre care e vorba în acest volum este o libertate pe cale să-şi piardă obiectul; conştiinţa unui sfîrşit iminent, pe de-o parte, şi sentimentul unei zădărnicii cosmice, pe de altă parte, reprezintă stările de spirit dominante. Constantin Abăluţă scrie aici capitole dintr-o Baladă a morţii în care tragismul este anume atenuat de umilinţă, dar în care gesturile mărunte ameninţă să devină patetice pentru că oricare dintre ele poate fi ultimul. Tot atît de liber e o carte simplă şi emoţionantă a unui poet care a ţinut, încă de la începuturi, să fie autentic şi a rămas astfel pînă astăzi, cînd e îndreptăţit să arunce asupra operei sale o privire încrezătoare.” (Mircea Martin)
„Libertatea celui care nu mai are nimic de pierdut… Oare ce o întrece în intensitate? Poate melancolia aceluiaşi om. Dar nu trebuie să uităm nici că efigia melancoliei, îngerul lui Dürer, este un înger al exactităţii: marii artişti manierişti au fost distruşi de credinţa lor într-o perfecţiune de neatins. În cartea lui Constantin Abăluţă, bila neagră, atrabila, este îmbrăcată în hainele strîmte ale notaţiei riguroase. Ce notează vocea aceasta a melancolicului? Ce înregistrează ea? Mişcările unei lumi care devine pe zi ce trece mai mică, mai lipsită de importanţă şi mai îndepărtată.” (Bogdan-Alexandru Stănescu)
Constantin Abăluţă s-a născut în 1938 la Bucureşti. Diplomat în arhitectură. Scriitor liber-profesionist: poet, prozator, dramaturg, traducător şi critic literar. Membru al Uniunii Scriitorilor din România şi vicepreşedinte al PEN Clubului Român. A obţinut diverse premii în ţară şi în străinătate.
A publicat peste patruzeci de volume originale: poezie, proză, teatru, critică şi istorie literară. Traduceri din poezia autorului: O lentilă pe masă/A lens on the table (ediţie bilingvă, 1996), La route des fourmis (1997), Celui qui sonne à ma porte (coffret gravures-poèmes, Alain Regnier, Ecaussinnes, Belgia, 1998), Les chambres les parois (Éditions l’Harmattan, Paris, 2002), Poeme primitive/Poèmes primitifs (ediţie bilingvă, 2003), De Indringer/Intrusul (Uitgeverij P, Leuven, 2008), Péripéties quasi-imaginaires dans les rues de Paris (Éditions du Cygne, Paris, 2012), Bazinul cu 9000 de peştişori invizibili/Le bassin aux 9000 petits poissons invisibles (ediţie bilingvă, 2012).
There are no comments
Add yours