Prima dragoste la Cărturești la Muzeu | Paralela 45 prezintă colecția printr-o dezbatere pentru cititorii din Chișinău
Prezentarea colecției și dezbatere pentru cititorii din Chișinău – Prima dragoste, prima colecție de literatură română contemporană dedicată publicului Young Adult.
Miercuri, 6 septembrie, de la 18:00, la librăria Cărturești de la Muzeu.
Editura Paralela 45 invită publicul cititor din Chișinău la prezentarea primei colecții de literatură română contemporană dedicată publicului Young Adult, colecția Prima dragoste, coordonată de scriitoarea Diana Iepure. Evenimentul va avea loc miercuri, 6 septembrie, de la ora 18h00, la librăria Cărturești de la Muzeu, strada 31 August 1989, nr. 121 A, Chișinău.
La eveniment vor participa Nina Corcinschi, critic literar, Maria Pilchin, scriitoare și critic literar, Rodica Gotca, poetă și profesoară, și Diana Iepure, coordonatoarea colecției. Va modera Cătălina Bălan, director de marketing și PR al Editurii Paralela 45.
- În cadrul evenimentului va avea loc premierea elevilor din Republica Moldova care au participat la concursul „Prima dragoste”.
Despre „Prima dragoste”, prima colecție de literatură română contemporană dedicată publicului young adult
„Colecția ,,Prima dragoste” își propune să promoveze literatura română și să aducă în fața publicului tânăr cărțile scriitorilor români contemporani. Lipsiţi de prejudecăţi şi suficient de tineri pentru a înţelege frământările unui segment larg de cititori, numit pe piaţa internațională a cărţii Young Adult, scriitorii români contemporani sunt deschişi dialogului prietenesc, abordând, în cărțile pe care le semnează, tematici relevante pentru cei care se confruntă cu primele semne ale maturizării, ale îndrăgostirii, care au primele experiențe sexuale și care trebuie să învețe să facă față nenumăratelor schimbări, apărute simultan în viața lor. Prin forţa scriiturii, dar şi printr-o viziune realistă asupra literaturii şi vieţii, autorii colecției își doresc să-i apropie pe tineri de literatură, în general, şi de literatura română contemporană, în special.” Diana Iepure, coordonatoarea colecției Prima dragoste
- Ecouri în presa culturală despre romanul „Ceakovski la walkman” de Andrei Dósa
„O iniţiativă excelentă vine din partea Editurii Paralela 45, sub coordonarea Dianei Iepure, prin reunirea mai multor prozatori importanţi din noul val, sub formula provocatoare a romanului de dragoste. Astfel că în colecţia intitulată „Prima dragoste” au apărut, relativ deodată, trei romane scrise de femei, respectiv trei scrise de bărbaţi, semn al unor intenţii asumate şi al unor planificări atente.” Adrian Mureșan, fragment din cronica „Extemporal la erotică”, publicată în Dilema Veche nr. 987 din 9 martie – 15 martie 2023
„Colecțiile dedicate unor segmente clare de vârstă sunt folositoare deoarece antrenează gustul pentru citit. Înainte de a ajunge la literatura grea, un adolescent trebuie să devină un cititor, să simtă această nevoie de a citi de plăcere. Acesta este motivul pentru care încep această parte a bilanțului semnalând apariția în 2022 a colecției „Prima dragoste“ a Editurii Paralela 45. Așa cum ni se indică din titlul colecției, vorbim despre o literatură destinată adolescenților și unei experiențe fundamentale din viața acestora. Au apărut deja El era frumos, eu eram iritată de Diana Geacăr, Să trăiești cu o presiune constantă de Alina Pietrăreanu, Bilili de Andrei Crăciun, Platanii din Samothraki de Ștefan Manasia, Ceaikovski la walkman de Andrei Dósa și, preferata mea, Eva și ceilalți de Cristina Ispas. În romanul publicat de poeta Cristina Ispas se găsește, încă de pe prima pagină, un argument pentru cărțile de acest tip: „Eram și nu eram o gașcă. […] Poate mai bine spus decât gașcă ar fi că făceam cu toții parte dintr-un fel de grup de suport, care ne ajuta să navigăm prin adolescență“. ” – Cezar Gheorge în retrospectiva literară a anului 2022, în numărul din 26 ianuarie 2023 al revistei Observator Cultural
„Prima dragoste e dovada că supraviețuim iluziilor noastre. Dacă aș fi producător®izor, aș face o serie după poveștile astea decupate atunci când, singura dată în viață, poți crede că prima iubire e și cea definitivă. Diversitate stilistică + personaje (rebele) autentice – fără sentimentalisme sau clișee lirice, dar + poezie ( uneori). Pe scurt, literatură.” – Cristina Hermeziu
„Prima carte din colecţie pe care am citit-o e Ceaikovski la walkman de Andrei Dósa, poet, prozator şi traducător admirabil. Personajul principal al cărţii e dragostea, care face prăpăd printre colegii de clasă dintr-un liceu din Braşovul omniprezent în roman.” Mihail Vakulovski, fragment dintr-un text publicat pe blogul Editurii Paralela 45
„O dragoste ludică și lipsită de iluzii, candidă, fără să cadă în patetisme declarative, provocatoare, iute și amară, dar hrănitoare pentru gândirea critică, atât cât a mai rămas din ea în vremurile acestea. (…) Suprapunerea stilistică între un roman realist, un policier lejer și o foarte bine dozată capacitate de a grada și menține curiozitatea în cititor fac din romanul Alinei Pietrăreanu un performance literar valoros și neobișnuit, de citit pe nerăsuflate.” Corina Șuteu despre ,,Să trăiești cu o presiune constantă” de Alina Pietrăreanu, în nr. din 12 iulie 2022 al Revistei 22
„Gelu Diaconu reconstituie perfect perioada adolescenței sale, așa cum am simțit că a reconstituit-o perfect și pe cea a adolescenței mele, petrecută cu 10 ani mai târziu: un amestec de încredere în viitor, de nesiguranță a prezentului, de dorință de exploare a sufletelor și trupurilor, de alcool, muzică și libertate (în ciuda vremurilor).” Jovi Ene despre „Băieții n-au voie să plângă” de Gelu Diaconu, pe filme-cărți.ro
„Scrisă sub forma unui jurnal de personaj, Bilili reușește să ridice sub ochii cititorului un univers întreg, o lume agitată, în interiorul căreia dramele rând pe rând; se moare din dragoste, se consumă pasiuni ucigătoare, se împart epistole de amor de-o frumusețe aparte, se călătorește mult, inclusiv în Rusia, se află detalii despre moravurile vremii și câte și mai câte. Ce e interesant la această carte este nota de ficțiune, este toată plăsmuirea minții lui Andrei Crăciun, chiar dacă la finalul volumului este o bibliografie consistentă. Așa se explică de ce însuși autorul ajunge personaj de sine-stătător în povestea de dragoste dintre Bilili și Panait. Un triunghi amoros – Panait, Bilili și Anna – în jurul căruia ajung să graviteze toate celelalte personaje, care intră și ies din poveste în funcție de cum le este importanța. Chiar dacă Panait călătorește mult, el nu va fi aproape niciodată singur, nici măcar în lunga sa călătorie în Rusia, când se lecuiește de socialism.” Nona Rapotan despre Bilili, de Andrei Crăciu, pe bookhub.ro
„Deja cu recent-publicatul volum al lui Ștefan Manasia, e clar că „Prima dragoste”, cea mai nouă colecție a editurii Paralela 45, e una care merită să fie citită măcar datorită diversității vocilor care o compun. În ceea ce-l privește pe autorul Motocicletei de lemn, dragostea din Platanii din Samothraki funcționează mai degrabă ca un mecanism declanșator, pretext pentru alte piste ale „romanului” – dacă putem numi astfel această bizarerie stilistică: nu-i o narațiune în sensul clasic al cuvântului, pentru că-i tentată, la tot pasul, de mici experimente de construcție care merg, mai degrabă, în zona nuvelei, dar e una cu irizări poetice puternice și care asimilează treptat, dar tot mai evident pe măsură ce se consuma intriga estivală, elemente din sfera jurnalului de călătorie.” Andreea Pop despre Platanii din Samothraki de Ștefan Manasia, în revista Familia
„Am citit de curând El era frumos, eu eram iritată de Diana Geacăr (din colecția prima dragoste de la Editura Paralela 45) și am regăsit acolo o parte din impresiile adolescentei care-am fost. Și asta mi-a plăcut. (…) E o carte pe care mi-ar fi plăcut să o citesc prin adolescență și care s-ar fi potrivit bine cu anumite confuzii și intemperii de pe atunci. Probabil m-ar fi motivat mai mult să țin un jurnal și mi-ar fi plăcut să citesc despre cum și alte fete se gândesc adesea la masculinitate. Și probabil nu mi-aș fi dat seama atunci că nu e vorba chiar de masculinitate, ci despre percepția pe care o avem noi asupra acesteia din pricina societății și a culturii. Dar a reușit ceva foarte mișto Diana Geacăr: să redea o voce autentică a unei fete de vreo 17 ani, cu toate neregulile, confuziile, euforiile, aroganțele ei la un loc.” Ramona Boldizsar despre „El era frumos, eu eram iritată”, de Diana Geacăr
„Aș începe prin a spune că, deși apare sub emblema Prima dragoste și într-o colecție dedicată adolescenților, romanul Alinei Pietrăreanu nu este nicidecum vreo siropoșenie de duzină. În primul rând, el nu este eminamente un roman de dragoste. Și chiar dacă vizează și acest subiect, dragostea, aceasta se transformă cumva într-un fel de atmosferă de fond care fie generează, fie întreține, fie rezolvă, probleme și conflicte cât se poate de serioase și mai ales foarte veridic ilustrate. Pentru că ceea ce dă cu adevărat greutate acestui roman (altminteri destul de subțire din punct de vedere al întinderii), este tocmai cumulul de subiecte puternice pe care autoarea reușește, nu doar să le înglobeze în structura cărții, sub formă de „salată de probleme”, ci să le și trateze destul de în profunzime.” Romeo Aurelian Ilie despre romanul Să trăiești cu o presiune constantă de Alina Pietrăreanu
There are no comments
Add yours