Foto articol 2_Films in Frame

Despre cinema și AI, în noua ediție tipărită a revistei Films in Frame

revista Films in Frame, ediția 2025

Apărută în 2019 în online, revista de cinema Films in Frame și-a propus ca din 2021 să publice și câte o ediție tipărită pe an – o revistă de colecție, plină de articole exclusive, cele mai multe dintre ele reunite într-un dosar tematic și însoțite de ilustrații realizate de artiști vizuali din toate colțurile lumii.

Cel de-al cincilea număr pe hârtie, lansat în toamna acestui an și disponibil acum în librăriile Cărturești, vorbește despre relația dintre cinema și inteligența artificială. Pentru că a trecut rapid de la subiect SF la element omniprezent în viața de zi cu zi, redacția Films in Frame nu a putut ignora fenomenul AI, astfel că cele opt articole din dosarul Cinema 2.0. Când inteligența artificială intră în cadru își propun să ilumineze critic noua tehnologie și să deschidă discuția spre un „va urma” pe care abia acum începem să-l intuim.

De ceva timp, pe Radu Jude îl interesează mai puțin „ce” se spune în filme și tot mai mult „cum” ajung ele să existe. Și cum istoria cinemaului e plină de cineaști care au transformat constrângerile în libertate, a ales să urmeze calea acestora: a făcut Dracula cu două iPhone-uri, buget minimal și imagini generate cu programe AI. Despre experiența sa de lucru, scrie pe larg în Artificial Dumbness.

A.I. Artificial Intelligence ne-a prezis singurătatea și dorința de a ne imersa în lumi artificiale. De ceva vreme pare că viețuim în filmul lui Steven Spielberg: căutăm mai degrabă să ne consultăm cu inteligența artificială decât s-o facem cu oamenii. Avem totuși vreo datorie morală față de aceasta? În Are those happy tears, mom?, Georgiana Mușat face o deconstrucție a fanteziei freudiene din filmul cu Haley Joel Osment și Jude Law.

AI sau nu ai? În prima parte a lui 2025, centrul de artă Jeu de Paume din Paris a prezentat Le monde selon l’IA, o mare expoziție dedicată abordărilor politice, critice, speculative, istorice sau poetice permise de avântul inteligenței artificiale. Victor Morozov a stat de vorbă cu principalul său curator, Antonio Somaini, pentru a înțelege mai bine pericolele și posibilitățile creative ale tehnologiei.

Fenomenologul Christian Ferencz-Flatz aduce la zi meditațiile lui Roland Barthes despre fotografie și le analizează în raport cu imaginile generate în Emoția imaginilor AI, în timp ce Dragoș Marin, un colaborator frecvent al revistei, strigă It’s alive, it’s alive! și ne oferă trei lecții de conviețuire cu roboții din trei filme recente.

Pe lângă dosarul dedicat felului în care inteligența artificială transformă filmul, patru jurnaliști și iubitori de film analizează impactul avut de câteva titluri care anul această aniversează niște vârste onorabile, de la Jaws și Clueless la Moartea domnului Lăzărescu și In the Mood for Love.

O ediție numa’ bună de răsfoit în zilele de toamnă, integral ilustrată de artiștii Elodie Chiper și Daniel Lupu, Films in Frame #5 este disponibilă acum în librăriile Cărturești.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.