Începe Melomania sau Săptămâna muzicii clasice pe carturesti.ro!
Pe 24 martie, Radio România Muzical, singurul post de radio dedicat muzicii clasice și de jazz din România, împlinește 24 de ani. De la prima emisie pe frecvența de 72.08 MHz, RRM a trecut prin nenumărate prime transmisiuni directe: de la Teatrul „Metropolitan” din New York și deschiderea stagiunii la Teatrul Scala din Milano, în 1998, la Festivalul Richard Wagner de la Bayreuth în 2000, dar şi prin nenumărate proiecte menite să aducă muzica cultă mai aproape de publicul larg. Aici se înscriu şi concertele susținute la Librăria Cărtureşti Verona în 2006 sau programul început în 2010 Ascultă 5 minute de muzică clasică, cu audiții de muzică clasică în nenumărate spații neconvenționale, program care continuă cu aplomb şi astăzi.
Ca în fiecare an, în calitate de parteneri și mai ales prieteni ai muzicii clasice, sărbătorim și noi aniversarea RRM pe carturesti.ro, alături de ascultătorii RRM şi de toți pasionații de muzică clasică. Melomania e mai mult decât o simplă campanie pe care o dedicăm în fiecare primăvară aniversării Radio România Muzical, e o stare de spirit care însoțește toți prietenii muzicii culte. Cu această ocazie, întreaga ofertă în stoc de muzică clasică are cu până la 30% reducere exclusiv pe carturesti.ro în timpul Săptămânii muzicii clasice, în perioada 22-28 martie.
Câteva sugestii sunt binevenite pentru melomani, atât pentru cei interesați de marii interpreți din secolul trecut, cât și pentru cei care vor mai degrabă să descopere noile nume care abia încep să se bucure de celebritate.
Cu siguranță veți găsi în oferta carturesti.ro marii muzicieni fără de care nici nu poate fi imaginată muzica din secolul 20: de la Arturo Toscanini, cu o inegalabilă integrală a simfoniilor lui Beethoven, Eugene Ormandy, cu un cofret de muzică modernă, în care dirijează și prima rapsodie enesciană, Artur Schnabel, care a înregistrat la începutul anilor ‘30 prima integrală a sonatelor lui Beethoven, Vladimir Horowitz, considerat de Martha Argerich „cel mai bun lucru care i se putea întâmpla pianului”, într-o generoasă selecție Chopin, la Maria Callas, Otto Klemperer, David Oistrah, Emil Gilels sau Mstislav Rostropovich.
Pentru cei care vor să descopere mai multe, le propunem să asculte interpreți uitați sau mult mai puțin cunoscuți, care s-au bucurat cândva de faimă, dar n-au mai fost reeditați uneori de decenii. Câteva case de discuri încearcă să readucă la lumină aceste nume, iar unul dintre acestea este al marelui pianist american André Watts, care a debutat, la 16 ani, în Concertele pentru tineret ale lui Leonard Bernstein. E o bună ocazie de a descoperi un virtuoz care a cântat și la București în anii ’60.
Un raft special este dedicat muzicienilor pe care i-am putut vedea și la București, la Festivalul Enescu: Martha Argerich (dacă în zilele noastre există un pianist legendar, ea este acela!), Nelson Freire, Ivo Pogorelich, Mariss Jansons, Zubin Mehta sau Joyce DiDonato.
Tinerii muzicieni, aflați la primele lor discuri, oferă uneori adevărate revelații, iar pianistul englez Benjamin Grosvenor este un foarte bun exemplu. Muzicologul Mark Ainley spunea despre el că dacă ar fi trăit la începutul secolului 20, cu siguranță astăzi încă i-am asculta înregistrările.
Și muzicienii români au locul lor în selecția noastră de recomandări, de la George Enescu, într-o tulburătoare înregistrare a partitelor și sonatelor pentru vioară solo de Bach, Constantin Silvestri, cu un CD dublu cu înregistrări live inedite realizate la Bournemouth, Sergiu Celibidache, Clara Haskil, cu un cofret de 17 CD-uri care adună toate înregistrările ei de studio, și Dinu Lipatti la Mihaela Ursuleasa, Dan Grigore, Angela Gheorghiu, Elena Moșuc sau Laura Buruiană și Alexandru Tomescu.
There are no comments
Add yours