Clever-Bookstore-Sign

Invitaţie la dialog: povestea librarului via The New York Times

Clever-Bookstore-Sign

via http://headsubhead.com/2013/05/25/bookstore-sign-sacred/

În ediţia online din 13 august a The New York Times a fost publicată scrisoarea de mai jos, despre piaţa de carte în contextul digitalizării. Scris de un fost proprietar de librărie, textul se încheie cu întrebarea Care este valoarea celei mai bune cărţi pe care aţi citit-o?

 

Invitaţie la dialog: povestea librarului

Industria cărţii suferă frământările digitalizării pe măsură ce ebook-urile şi Amazon au schimbat complet vechile modele de business şi au mutat accentul pe preţ. În acest context intră în scenă Departmentul de Justiţie şi uluitoarea hotărâre judecătorească de luna trecută care susţine că patru grupuri editoriale şi Apple, ca jucător nou pe piaţa de carte, au conspirat la fixarea preţurilor în încercarea de a împiedica competitorul cu buzunare largi, Amazon, să controleze piaţa prin preţuri imposibil de susţinut.

Între timp, cititorii au înţeles că online cărţile pot fi mai ieftine, iar librăriile au devenit un showroom în care clienţii intră, consultă rafturile şi apoi cumpără din altă parte, uneori chiar de pe telefon, la ieşirea din librărie. Ceva trebuia reparat, cu siguranţă. Editurile, sperând să salveze infrastructura care le-a susţinut decenii întregi, aveau nevoie de un nou model şi au privit spre Apple ca la o garanţie a creşterii competiţiei şi a nivelării pieţei.

Am fost librar independent la începutul anilor ’90 în timpul ascensiunii “supermagazinelor” de cărţi, aşa că fenomenul showroom nu-mi este necunoscut. Când un lanţ mare de librării a deschis un sediu în apropiere, clienţii au început să-şi aleagă cărţile în magazinul nostru, să caute şi să întrebe despre diverse titluri şi apoi să plece fără să le cumpere. Bănuitori, am început să urmărim pe traseul ca de albine care ducea la Barnes & Noble, unde aceştia cumpărau cărţile recomandate de noi la un discount pe care noi nu ni-l permiteam. Descurajaţi, am închis librăria. Acum Barnes & Noble şi toate librăriile brick-and-mortar trebuie să înfrunte aceleaşi circumstanţe.

Librăria voastră locală nu poate supravieţui doar ca un showroom pentru cărţi. Se pare că Departamentul de Justiţie vrea să aveţi preţuri mici la carte mai presus de orice. Dar nu există oare şi o vedere de ansamblu?

Votăm la alegeri, dar votăm şi cu portofelele noastre. Care este valoarea celei mai bune cărţi pe care aţi citit-o? Puteţi măcar să puneţi un preţ pe asta?

STUART BERNSTEIN
New York, Aug. 12, 2013

Scriitorul este agent literar.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.