domnica

Mind Education și Școala pentru Cuplu | Domnica Petrovai

Domnica Petrovai este psiholog, psihoterapeut, fondatoare Mind Education și Școala pentru Cuplu, dar și autoarea bestsellerului „Iubește și fii iubit(ă)”. Pe Domnica am întâlnit-o prima oară în librărie, ca pe toți ceilalți prieteni ai noștri. Mai apoi, am invitat-o la diverse evenimente publice în librărie și am colaborat cu ea  și echipa ei de la Mind Education în cadrul  unor workshop-uri cu angajații Cărturești. Domnica ne-a cucerit prin onestitatea și căldura ei, dar și prin profesionalismul și dăruirea cu care lucrează.

Mă simt norocoasă că pot vedea, după o mare ruptură într-o relație sau o echipă, re-conectare și un loc unde oamenii prețuiesc recunoștința și încrederea, iar victimizarea și îndreptățirea pălesc.

CARE E POVESTEA CELOR DOUĂ MARI PROIECTE ALE TALE?

Mind Education s-a născut din dorința de a face accesibilă psihologia validată științific și de a promova ideea de preocupare pentru sănătatea emoțională și mentală în viața de zi cu zi. De ce să așteptăm depresia, atacurile de panică sau divorțul ca să cerem ajutor, când ceea ce facem zilnic ne poate ajuta să ne maturizăm emoțional, să devenim mai conștienți și mai conectați atât cu propriile nevoi, precum și cu nevoile celorlalți. 

Școala pentru Cuplu este un proiect mai recent și s-a născut tot datorită experienței alături de cupluri în terapie, cupluri care cereau ajutor când relația adunase ani buni de distanțare, neîncredere și reproșuri reciproce. Pentru că mulți își exprimau acest regret: „dacă știam mai devreme ce înseamnă o relație sănătoasă nu am fi ajuns aici”. Și despre asta este Școala pentru Cuplu, o „școală” care te îndrumă, te pregătește pentru o relație fericită de cuplu. Semnificația logo-ului este libertatea, pe care o obținem prin eliberarea de rănile trecutului, o mai bună conștientizare și înțelegere a noastră și o alegere asumată a relației de cuplu. Metafora zborului descrie cuplul care evoluează.

CE TE-A DETERMINAT SĂ ÎȚI FACI PROPRIUL BUSINESS?

S-a născut neplanificat, datorită solicitărilor pe care am început să le am în calitate de terapeut, de a lucra în companii. Apoi a venit momentul în care am decis să-mi dau demisia dintr-un post în cadrul Ministerul Sănătății, din Centrul Național de Sănătate Mintală, unde am ales să lucrez entuziasmată de gândul că pot să „schimb lumea” de sus în jos și mi-am dat seama că nu mai vreau să fac asta. Nu era drumul meu. 

Și pentru că vreau să sprijin echipe, companii, comunități, școli în procesul lor de transformare și schimbare, atât la nivelul relațiilor lor, cât și prin susținerea adulților să devină mai autonomi și maturi emoțional. Și pentru că în psihoterapie am întâlnit mulți antreprenori și manageri preocupați de dezvoltarea lor emoțională, care apoi m-au invitat în cadrul companiei lor pentru a le oferi sprijin colegilor, iar astfel, să susțin crearea unui mediu cu relații sănătoase și adulți asumați și maturi emoțional. Așa s-a născut ideea de unei companii care să dezvolte aceste servicii.

Dacă la debutul muncii mele în companii, care a început în 2010, trebuia să evit să vorbesc despre depresie, narcisism, neasumare, listă de autonomie, autoritate abuzivă și abuz emoțional, și trebuia să „rezolv” problemele indirect, prin ateliere despre mindfulness, parenting sau work-life balance, în ultimii 5-6 ani, oamenii au devenit mult mai deschiși și antreprenorii și managerii mult mai asumați și mai dispuși să discutăm și să rezolvăm împreună problemele reale. Un alt mare pas pentru dezvoltarea Mind Education a fost când clienții au început să accepte să lucrez cu toată compania, pentru că transformarea dorită implica un efort comun, la care să contribuie fiecare dintre membrii echipei. Pentru mine acest pas câștigat a fost cel mai valoros, pentru că nu suntem o companie de training, ci oferim consultanță într-un domeniu sensibil cum este sănătatea emoțională și din ce în ce mai mulți oameni în poziții de conducere conștientizează valoarea muncii emoționale, impactul lipsei de autonomie și a imaturității angajaților. 

În primii 3-4 ani, din 2010 când am înființat firma, am muncit singură și pentru că tranziția mea de la psihoterapeut la antreprenor a fost tumultoasă și am traversat multe etape de redefiniri și provocări și, evident, avem foarte multe de învățat despre ce înseamnă un business. Entuziasmul și expertiza mea ca psihoterapeut nu erau deloc suficiente pentru a construi un brand și un business de succes. Ce m-a motivat să trec de la terapeut la antreprenor este convingerea că doar o instituție/companie poate oferi soluții unor probleme structurale, și un individ nu poate face asta, mai ales că evit să încurajez și să promovez prin propriul exemplu cultul personalității. Nu suntem și nu vreau să devenim o familie, ci o companie care susține și sprijină indirect bunăstarea și sănătatea relațiilor colegilor mei în viețile lor personale. Cred că doar așa suntem autentici și ce construim la Mind Education este cu adevărat sănătos, dacă viața personală a fiecăruia dintre noi devine mai profundă, mai sănătoasă și evoluăm și acasă, și la muncă.

CE ÎȚI DĂ ENERGIE ÎN CEEA CE FACI?

Îmi dă energie și mă motivează încrederea în ceea ce facem, convingerea că avem nevoie să inovăm într-un domeniu în care psihoterapia era văzută ca fiind posibilă doar în spațiul unui cabinet, și nu în afara lui. Cred mult în schimbarea din context, comunitate, cultură. Și, desigur, rezultatele pe care le-am obținut cu multe companii și școli îmi dau foarte multă încredere că suntem pe drumul cel bun. Mă pasionează ceea ce fac, sunt confortabilă cu greșelile în ciuda disconfortului, sunt deschisă la a învăța din ele. Îmi dă o mare energie relația pe care o am cu multe companii și faptul că împreună am construit echipe și relații sănătoase cu impact asupra vieților personale ale angajaților. 

De asemenea, mă motivează faptul că avem un portofoliu destul de mare de clienți, de aproximativ 20 de companii (fără să iau în calcul și școlile), iar asta mă stimulează să vreau să dezvolt în continuare, să găsesc soluții, să inovez, pentru că sănătatea mintală și emoțională în organizații devin o prioritate.

Ce te inspiră?

Oamenii. Cu puterea lor de a-și asuma un proces teribil de inconfortabil și dificil, cum este munca emoțională și procesul de maturizare, în spațiul muncii și relațiilor de muncă, care era și încă este perceput ca fiind neadecvat vulnerabilității și emoției. Acest proces de a te vedea pe tine, cu punctele tale sensibile și felul în care te protejezi, cu abilitățile tale nedezvoltate, încă nevăzute, cu dificultatea de a primi feedback și tendința de a le lua personal și de a fi defensiv, îmi dă și mai multă încredere când oamenii devin mai conștienți, mai asumați și mai capabili de a clădi încredere, siguranță și onestitate în relații. Mă simt norocoasă că pot vedea, după o mare ruptură într-o relație sau într-o echipă, re-conectare și un loc unde oamenii prețuiesc recunoștința și încrederea, iar victimizarea și îndreptățirea pălesc.

Cum resimți această situație de criză și cum i te adaptezi?

Provocatoare în sensul bun, pentru că ne-a dat șansa de a promova sănătatea emoțională și mintală în organizații. Iar asta pentru că, în această perioadă, au devenit mai vizibile dificultățile în relații și impactul lipsei de autonomie și a imaturității emoționale asupra echipelor și companiei. Și, pe de altă parte, deși aveam un plan de a ne dezvolta o platformă online pentru cursuri, am tot amânat-o și criza mi-a arătat că anumite decizii ar fi bine să le iau mai rapid. Vrem să lansăm curând produse noi la care lucram mai demult, însă acum sunt evident mult mai necesare. Eu sunt o persoană care se încarcă din diversitate și noutate, și criza mi-a creat contextul de a mă adapta și mi-a prins foarte bine. Criza mi-a adus mai multă claritate despre cine este Mind Education și către ce se îndreaptă.

Cum lucrezi cu echipa ta în perioada aceasta?

Din fericire, criza ne-a unit și ne-am adaptat rapid, în 2-3 zile aveam un plan. Ne-am văzut mult mai des și am lucrat mai mult împreună, indiferent de proiect. Și un mare câștig au fost conversațiile dificile, pentru că, firesc, și în cazul nostru, dificultățile emoționale ale fiecăruia au fost mai evidente, impactul asupra colegilor resimțit mai intens, și mie mi-a dat claritate și echilibru între ce înseamnă grija pentru nevoile fiecăruia și care sunt abilitățile esențiale, nenegociabile de care avem nevoie cu toții pentru a fi cine ne dorim să fim. Ceea ce va duce la multe schimbări de roluri și responsabilități sau la redefinirea zonei de colaborare. 

Care este cel mai greu lucru cu care te confrunți, în general, în întreprinderea ta, dar și în această perioadă?

În primul rând vreau ca ceea ce promovăm și „predicăm” să practicăm și noi în echipă. Adică, fără îndreptățire și victimizare, ci cu asumare, responsabilitate și cu un grad mare de autonomie. Eu, fiind o persoană hiperresponsabilă, cu un ritm rapid și într-o continuă schimbare, am încă dificultăți în a oferi spațiu colegilor să-și asume până la capăt proiectele. Și mă preocupă să găsesc un balans între grija pentru oameni și excelența în performanță. O am adesea în minte, însă mai de învățat despre cum să mențin acest echilibru.  

Cum crezi că se vor schimba lucrurile în perioada următoare pentru tine? Ce rămâne? Ce dispare?

Vom avem mai multe produse noi atât pentru companii, cât și pentru școli pe zona de sănătate emoțională și mintală, relații, reziliență, leadership și proiecte noi, cum este „școala de construit echipe”. Iar curând vom lansa, împreună cu partenerul nostru, Wellbeing Institute, un proiect minunat despre care abia aștept să vorbim. Era pregătită lansarea înainte de pandemie și ne-am oprit, însă veți auzi curând de el. Pentru că vrem să investim mai mult în promovarea sănătății emoționale, am lansat un nou proiect, 5 minute pentru o minte sănătoasă, și pregătim și un podcast în cadrul aceleiași campanii. Vrem să fim mai aproape de clienții noștri, prin această campanie, prin blog sau comunitatea de pe Facebook, Practica Stării de Bine. 

Îmi doresc însă să dedic mai mult timp și dezvoltării Școlii pentru Cuplu prin lansarea unui curs online și alte noi servicii pentru a fi mai aproape de cupluri.

Ce simți că ai învățat în perioada asta?

Să am încredere în deciziile rapide și să-mi dau voie să inovez permanent, fără a scădea calitatea serviciilor. M-am bucurat de munca de până acum cu echipa și clienții pentru că am fost aproape unii de ceilalți și am conștientizat cât de valoroase sunt relațiile de încredere și reciprocitatea. Sunt mult mai conectată cu misiunea mea și ce contează cu adevărat pentru mine. 

Primele 3 cuvinte care îți vin în minte când spui România?

Reziliență. Cred că tocmai pentru că am trecut ca țară și popor prin multe dificultăți, avem un mare avantaj pe care ar fi păcat să nu-l folosim. Și văd asta din munca cu companiile care au sediile și în alte țări. 

Bunătatea. Am întâlnit atât de mulți oameni cu suflet mare, deschiși și curioși, încât îmi e drag că sunt româncă. Și spun asta eu, care văd și răutatea, egocentrismul, îndreptățirea și cultul personalității în cultura noastră. Și totuși, am mare încredere în puterea celor curajoși, maturi și buni. 

Inovație. În profesia mea și fiind atentă și la ce fac ceilalți în lume, noi am inovat mult mai mult. Avem o deschidere pe care nu am regăsit-o la alți terapeuți sau psihologi din țări mult mai dezvoltate economic.  

Ce brand românesc îți place?

Sunt multe, însă acum aleg Decât o Revistă și pentru că am avut șansa să colaborăm în pandemie. Este o mare bucurie pentru mine să admir un proiect și o echipă pentru ceea ce fac, fără să îi cunosc de aproape, și după întâlnirea și experiențele cu ei să constat cât de reală este imaginea pe care am avut-o despre ei, și să mă surprindă cât de bogată și vastă este expertiza lor. 



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.