08YULA4-popup – foto Esther HaaseDG new york times

O lecție despre brandingul personal. De la pianista Yuja Wang

george-enescu-festival-banner-categorie-carturestiÎn fiecare joi, aici găsiți poveștile artiștilor invitați în ediția 2013 a Festivalului Internațional George Enescu: amănunte din culise și partea umană a vedetelor muzicii clasice din întreaga lume. Festivalul George Enescu se desfășoară între 1 și 28 septembrie și este cel mai important eveniment cultural internațional organizat de România, reunind peste 150 de evenimente și cei mai cunoscuți muzicieniCărturești a creat un raft special dedicat artiștilor invitați la festival în ediția aceasta. Îl găsiți în librăria Verona și online, aici.

O lecție despre brandingul personal. De la pianista Yuja Wang

de Ana-Maria Onisei

“Tradiția înseamnă să întreții focul, nu să venerezi cenușa.”- Gustav Mahler

“O femeie trebuie să aibă clasă și să-ți taie respirația.” – Coco Chanel

08YULA4-popup - foto Esther HaaseDG new york times

Foto: Esther Haase/DG/New York Times 

Sunt două citate postate de pianista de origine chineză Yuja Wang pe contul său de Twitter. Într-o lume adesea bine temperată, cum e cea a muzicii clasice, nu-i de mirare că presa internațională începe să zâmbească și să scrie pagini spumoase despre o pianistă care are curajul să-i alăture pe Mahler și pe Coco Chanel.  (Criticii internaționali o consideră cea mai bună pianistă a generației sale.)

Se-așază la pian într-o rochie purpurie, scurtă și mulată ca să interpreteze unul dintre concertele ei preferate, Concertul Nr. 1 pentru pian de Ceaikovski. Mâinile ating clapele frenetic, abia cât să le poți urmări, în timp ce apasă cu tocurile înalte ale pantofilor negri din lac pedalele – mișcarea e iute ca un scurtcircuit.

La numai 26 de ani, are atitudinea unui fotomodel și tehnica unei Martha Argerich. I se spune Degete Zburătoare. Interpretează cu o viteză uluitoare (a început să cânte la pian de la vârsta de 6 ani) – “asta e din cauza nervozității mele, sunt o fire agitată”, râde într-un interviu – Concertul Nr. 3 pentru pian de Rahmaninov, unul dintre cele mai grele compuse vreodată și concertul despre care se spune că care are cele mai multe note pe secundă față de orice altă lucrare. Deși are mâinile mici, Yuja Wang și-a dobândit elasticitatea prin exerciții de stretching: mama ei, dansatoare, a obișnuit-o de mică să-și întindă degetele.

Dincolo de talent – a lucrat cu cei mai mari dirijori ai momentului și susține, în medie, o sută de concerte pe an în toată lumea –, însă, în spatele Yujei Wang se mai ascunde ceva: știința brandingului personal.  Într-o vreme în care muzica clasică trebuie să facă față presiunii pieței mai mult ca oricând – tehnologizarea, dar și schimbarea mijloacelor de promovare, odată cu ritmul pe care l-a impus Internetul – , Yuja Wang are curajul să-și aleagă rochiile de scenă (majoritatea, creațiile marilor designeri) în funcție de compozitorii ale căror lucrări le interpretează și să facă pictoriale pentru reviste de modă. Unul dintre cele mai recente, chiar pentru site-ul cotidianului El Pais, purtând haine “spaniole”. Un exemplu puternic despre cum să devii un brand, odată cu muzica.

O s-o puteți vedea și asculta pe Yuja Wang în premieră în România, pe Scena Mare a Palatului, pe 3 septembrie, de la ora 19.30, alături de  Pittsburgh Symphony Orchestra, sub bagheta lui Manfred Honeck în această ediție a Festivalului George Enescu.

Comadă aici CD-ul Fantasia cu Yuja Wang.

Ana Maria OniseiAna-Maria Onisei a lucrat ca jurnalist în redacția ziarului Adevărul, unde a inițiat o serie de interviuri cu personalități culturale internaționale: Amos Oz, Pascal Bruckner, Irvine Welsh, Éric-Emmanuel Schmitt, Will Self, Jonathan Coe, James Meek, Jonathan Safran Foer, Nicole Krauss, Jose Luis Peixoto, Mischa Maisky, Hélène Grimaud, Angela Gheorghiu. Semnează în continuare articole în Adevărul, revista Esquire  sau Dilema veche. Din luna martie face parte din echipa Oanei Marinescu, la firma de comunicare OMA Vision care se ocupă de strategia de PR pentru Festivalul George Enescu. 



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.