Photo_MBugs-201

Rezidența Cărturești | Ligia Keșișian: „Până să ajung la Țibănești nu eram conștientă câtă nevoie aveam de tihnă (…)”

Până să ajung la Țibănești nu eram conștientă câtă nevoie aveam de tihnă, de un refugiu care să dezamorseze graba și urgența în care trăiam de luni de zile, de ani în șir.

Din momentul în care am ajuns în sat, cu valiza greoaie după mine, cu zarva și anxietatea orașului lipite de mine ca o piele căpătată care nu se mai lăsa lepădată nicicum, am pătruns pe domeniul conacului Petre P. Carp. În vuietul păsărilor, am știut că pătrund într-o lume cunoscută și vie, care-mi aparținuse cândva, dar pe care o exilasem de multă vreme într-un colțișor al pieptului, ca să-mi pot duce traiul în lipsa ei. M-am gândit la Poe, mi-am închipuit că mă aflu lângă un ocean oarecare, pe o stâncă și că apele adânci mă spală, mă leagănă și mă învăluie într-o liniște ancestrală, apoi am pornit pe cărările satului spre casa care avea să devină, pentru câteva săptămâni, acasă. Tufele de trandafiri ca-n filmele lui Lynch, caii din curțile oamenilor, aerul uscat care anunța secetă, mi-au însoțit drumul. O femeie m-a anunțat să am grijă la câinele negru și rău din curtea cu picturi la poartă. Câinele m-a întâmpinat vesel, iar ferestrele casei erau aidoma celor din casa în care am crescut și în care nu voi mai putea intra niciodată, la doar o oră distanță de Țibănești. Câtă splendoare, m-am gândit, cuprinsă de o nostalgie care încolțea și se răsucea din oboseala pe care o purtasem cu mine din București.

În primele zile, m-am străduit să-mi limpezesc gândurile, să învăț din nou să respir liniștit, fără să resimt urgența care mă însoțise ca un câine de stână ce apără cu stridență eficiența și alergătura specifice traiului meu alert. Desculță, prin curte, m-am împrietenit cu măgărușii, cu bufnițele din pod care ieșeau să-și învețe puii să zboare la ora apusului, cu viespile-mamut, scarabeii și croitorii care veneau în vizită blânzi și îmi acceptau prezența.

Prima furtună care s-a iscat a reușit să liniștească tot ce se încăpățâna încă să nu-mi dea pace, apoi a venit și scrisul, seara pe prispa casei sau, cum mi se întâmplă adesea, în timpul plimbărilor cu bicicleta prin sat, ieșită după roșii inimă-de-bou, plăcinte sau caise. Unele poeme au nevoie de răgaz și răbdare pentru a le ajuta să iasă la suprafață din adâncurile lor, pentru a lua contact cu aerul fără frică, mai ales când îți roiesc în minte multă vreme și știi prea bine că nu se vor lăsa cuprinse cu adevărat decât în anumite condiții.

Tot la Țibănești am avut parte de revelații care s-au alchimizat în cele din urmă în poezie, după procese anevoioase de înțelegere și cuprindere a unor detalii pe care, pentru a nu ne zdruncina iremediabil traiul. Avem uneori tendința de a le ascunde și de a uita în cele din urmă locul unde le-am înhumat, până când, într-o zi oarecare, în liniștea deplină a unei după-amieze nepripite, țâșnesc și încețoșează totul în jur, forțându-te să le recunoști și să le jelești, să le scrii, să le îmblânzești odată pentru totdeauna, în măsura în care scrisul creează această posibilitate.

S-a întâmplat astfel cu poemul PTSD, pe care vi-l arăt astăzi, scris și rescris de trei ori, ca-n basme, la Țibănești. Când se face liniște, deodată înțelegi. Și sunt tare recunoscătoare pentru această liniște pe care mi-a oferit-o Țibăneștiul, a schimbat realmente ceva în mine ce voi continua să caut activ de acum înainte.






Țibăneștiul meu a mai însemnat și povești pe prispă cu Simona Sora, Ionuț Sociu și Șerban Sturdza, vin cultic și liturgic, scăldat în gârla de devale de Rusalii, singură în pustietatea aceea, numai cu libelulele și șerpișorii de apă, cu gândul la mlaștinile lui Gellu Naum, o plimbare de Solstițiu cu Simona, descoperind împreună ierburi sălbatice și tămăduitoare și o pădure despre care știam că există dar care nu s-a lăsat văzută decât când am avut amândouă convingerea că în cele din urmă se va arăta și ne va primeni cu umbra și prietenia ei care astăzi îmi lipsesc atât de mult.

Mulțumesc, Cărturești & Pro Patrimonio, pentru tihnă, liniște și revelațiile care pun poezia la dospit.


 PTSD
Pragul. Tandrețea. Sacrificiul. Desprinderea
 
Pragul
 
Când se face liniște
la 13 ani de la începutul dezastrului,
deodată înțelegi.
 
Ai fugit ca-n copilărie
când te-a lovit mașina
și ai țâșnit în picioare,
ți-ai netezit rochița
ca și cum n-ar fi fost nimic.
Ai luat-o la fugă, șchiopătând
să nu care cumva să te vadă
cineva cu genunchii zdreliți,
umilită, de parcă vina era a ta
de parcă tu ai fi fost șoferul
care a lovit o copilă și a fugit
de la locul faptei.
 
Am fost și eu copila aceea.

Tandrețea
 
Acum te văd:
îți întind haine curate la uscat
și te iau în brațe
cum țineai tu bebelușul la sân
zece ore pe zi să vină laptele
cum nu dormeai de teama
morții subite
mereu cu o mână pe pieptul lui mic
să te asiguri că respiră.
 
Tot auzeai –
o mamă trebuie să se sacrifice
 
ca Rozafa din Cetatea Skadar rămasă vie
în interiorul zidului luni în șir
pentru a-și alăpta pruncul.
Ca Fatima care aleargă din ruine
în ruine după fiecare explozie
cu pruncul strâns la pieptul secătuit,
sau Alaa care și-a pierdut nouă din zece copii
în bombardamente și a spus
 
„vreau dreptul de a nu fi puternică”.
 
Am fost și eu femeia aceea. Vocea ei nu se mai auzea,
o locuiau doar vocea lui și vocea războiului.

Sacrificiul
 
Aveai 24 de ani,
voiai să faci totul cum trebuie
copilul tău să aibă lapte și jucării
și pace, mai ales pace.
Muzica animăluțelor colorate
acoperea ocările din camera cealaltă.
Nu plânge, că-ți pierzi laptele
pentru care atât ai trudit.
 
Dar în toate odăile pieptului tău
copile în exil,
ascunse de șoferi bețivi,
de bărbați abuzivi,
de bombe și gloanțe,
copile care se cutremură
pe lângă ziduri ani mai târziu,
ca și când trauma
ar fi o boală de oase.

Desprinderea
 
Azi le pun muzică,
le învăț să danseze,
să bea, să suduie,
să își numească opresorii,
le învăț limbajul curajului
de a nu te mai ascunde.
 
Ca vrăjitoarele din Bucha
apărăm cerul nopții,
în liniștea dintre două alarme
aflăm coordonatele
siguranței.
 
Am fost și eu copila aceea,
am fost cenușa
care se credea foc.
  Ziua în care totul a mers bine
 
                       bunicului meu Garbis
 
 
Acestea sunt străzile
pe care nu ai apucat să pășești.

Îmi amintesc cum spuneai:
doar o dată,
doar o dată să văd Armenia


vinul de rodii,
mânăstirile
unde se aprind lumânări pentru tine
și izvoarele înghițite de stâncă.
Străzile acestea te-au așteptat,
în lipsa ta gutuile s-au copt,
pământul a iertat.

Astăzi,
într-un oraș străin
care a devenit acasă,
ceva s-a schimbat.
 
Într-o după-amiază de mai,
am simțit-o cu toții –
o corabie a pătruns ceața prin care tot înaintam
și pentru câteva ore
n-am mai fost pierduți.
 
Doliul s-a așezat la masă,
bucuria a turnat al doilea pahar,
o bătrână fredona un cântec din țara veche
de parcă memoria ar fi
fost un cântec de leagăn, nu o rană

iar noi,
orfani cu obrajii zvântați de soare,
îmbrățișați de un străin
care ne-a turnat rachiu de dude
și ne-a numit copiii lui,
ne-am privit și ne-am întrebat din ochi
oare aceasta-i bucuria? –
aceea pe care o simt doar cei
care au pierdut deja prea mult,
– împrumutată, ca o haină veche
în care găsești fotografia
unei familii necunoscute.
 
Tatăl nostru din taverna din Gyumri
ne-a arătat o filmare:
soldați în Arțakh, 1992 –
dansau convinși
că au învins.
Credeau că pământul
s-a întors la ei,

a spus.
Dansau ca flăcările în care torni rachiu.
Toți au murit
până la sfârșitul verii.

Iar pământul s-a dus.
 
Dar în acea după-amiază,
lumina a străpuns norii
cu un ultim gest de tandrețe.
Fețele noastre îmbujorate de plâns și de dans,
ridicate spre cer.
Tatăl nostru ne-a mai turnat vin.

Soarele se stinge,
vinul se subțiază
și curând va trebui să plecăm –
din tavernă,
din oraș,
din țara care e acasă,
din dansul în plin soare,
în această după-amiază de mai
în care cu toții ne-am simțit întregi

și această fericire străină
care curând va dispărea.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.