Copiii, la putere
Londra este în alertă. Întreaga țară trece prin momente dificile. De mai mult de 50 de ani.
Progresul tehnologic, ce ar fi putut duce lumea spre cine știe ce revoluții (poate chiar în comunicare ori informații!), a luat un alt drum: dezvoltarea tehnicilor de apărare împotriva fantomelor. Da, spectrele și fantomele bântuie libere odată cu lăsarea serii, iar atingerea lor poate fi mortală.
De când a apărut “Problema”, societatea s-a reorganizat: copiii sunt singurii suficient de sensibili pentru a depista fenomenele supranaturale, așa încât au devenit vânători oficiali, angajați cu salariu ai unor agenții conduse de adulți. Lucy Carlyle are 15 ani și deja 7 ani de experiență traumatizantă. Ea își părăsește localitatea natală în căutarea unui nou loc de muncă și ajunge în Londra, unde va fi angajată în singura agenție condusă de minori: “Lockwood și Asociații”.
De fapt, întreaga agenție îi numără doar pe șeful Anthony Lockwood, un băiat carismatic, uneori necugetat, ce locuiește fără părinți și pe George Cubbins – mâna dreaptă a lui Lockwood, un ochelarist îndesat și agasant, mai mereu lipicios pe degete. Cum Lucy trece de interviul de angajare, agenția devine acum ambidextră.
Să fii copil și să conduci o afacere în lumea oamenilor mari nu e treabă ușoară – credibilitatea tinde să aibă de suferit. Dar Lockwood nu concepe ca unii să-și asume riscurile și alții să încaseze câștigurile, iar cu asta asociații sunt perfect de acord. Agenția are câteva suișuri și o mulțime de coborâșuri, dar – atunci când sunt cu spatele la zid – membrii ei își asumă cele mai mari riscuri. Așa ajung să rezolve “Problema” din conacul bântuit – renumit pentru faptul că a atras toate spiritele malefice din zonă timp de sute de ani și că a făcut numeroase victime. Pe scurt, o acțiune sinucigașă, ce nu poate fi refuzată.
Conacul bântuit (The Screaming Staircase, Random House, 2013), este încă o fantezie urbană plasată în Londra misterelor, dar e una plină de imaginație, suspans și foarte amuzantă – o carte de capă și spadă în Evul Paranormalului, potrivită de pe la 10-12 ani.
De această dată, Jonathan Stroud țintește un public mai tânăr decât cu succesul său anterior – seria Bartimaeus*, ce spune povestea unui djin de putere mijlocie, vechi de cinci mii de ani, ajuns în slujba unui tânăr magician londonez. Atunci, djinul și băiatul deveneau pe rând povestitori. Acum, vedem lumea din perspectiva lui Lucy. Dar și una și alta sunt povești sunt situate în universuri ce seamănă până la un punct cu realitatea cunoscută.
Stroud preferă să-și plaseze fanteziile în locuri reale cărora să le găsească alte reguli de funcționare, considerând că – astfel – istoriile rămân tridimensionale chiar și în momentele lor cele mai ciudate. În cazul Lockwood și Asociații, și-a imaginat o lume în mare parte modernă, dar fără tehnologia de vârf care i-ar putea ajuta personajele să iasă mai repede din încurcătură. Există telefonie, dar este fixă și – da! – trebuie să ajungi la bibliotecă pentru munca de cercetare. Poate și de asta Lockwood și Asociații cad des din lac în puț.
Drepturile de ecranizare au fost deja cumpărate de Illumination Entertainment (afiliat la Universal Studios), iar Jonathan Stroud scrie scenariul, așa încât este destul de posibil să și vedem în curând istoria acestor trei outsideri ce își încearcă forțele într-o lume bântuită de spirite, în care copiii au cunoașterea, dar adulții vor să îi organizeze.
Conacul bântuit, de Jonathan Stroud (vol.I din seria Lockwood și Asociații)
Editura Rao, 2015
Traducere de Graal Soft
* Trilogia Amuleta din Samarkand, Ochiul Golemului, Poarta lui Ptolemeu – Rao, 2006-2008ș Prequel – The Ring Of Solomon, Doubleday, 2010
There are no comments
Add yours