Colt Express
11 iulie 1899. Trenul Union Pacific Express gonește prin pustiul arid din New Mexico. Călătorii speră ca totul să fie în regulă și să ajungă la destinație cu toate bunurile lor. Nimeni nu ar jefui ACEST tren, nu-i așa? Doar au un ofițer federal alături de ei și nici un bandit nu e așa de prost să se pună cu el. Dar, spre groaza călătorilor, șase siluete călare se apropie de tren. Au sosit bandiții și nici unul dintre ei nu se va da în lături de la nimic pentru a-și umple traista cu banii călătorilor și, de ce nu, cu ai celorlalți bandiți.
Creat de Christophe Raimbault și ilustrat de Ian Parovel și Jordi Valbuena, Colt Express e un joc strategic de programare a mișcărilor, pentru 2-6 jucători, cu vârsta peste 10 ani.
Jucătorii intră în pielea câte unui bandit care urmează să jefuiască un tren. Problema e că bandiții nu operează împreună și vor fi nevoiți să se lupte între ei pentru banii bieților călători. Fiecare jucător are un număr de cărți pentru a programa cele 4 sau 5 mișcări pe care le va face banditul său într-o rundă. Acesta trebuie să se gândească bine la ce s-ar putea întâmpla, deoarece, deși ei aleg simultan tot setul de mișcări pentru runda respectivă, ele nu se vor petrece una după alta, ci vor fi amestecate cu acțiunile celorlalți jucători, ce pot face ca planul inițial să nu fie dus la îndeplinire. De exemplu, un jucător ar putea alege într-o rundă să se mute în vagonul alăturat, să-i tragă un pumn unui bandit de acolo, să ia banii care se găsesc în vagon și apoi să iasă și să urce pe tren. Teoretic, în runda respectivă se va întâmpla tot ce a programat jucătorul. Practic, înainte de a face prima mișcare, un alt jucător ar putea face astfel încât să-l forțeze pe primul să se urce pe tren, unde nu e nimeni și nu o să găsească nimic. În felul ăsta, banditul nu are cui să tragă un pumn, nu are ce bani să fure și tot ce va face în tura sa e să se mute în alt vagon și să coboare din nou.
Asta este ideea jocului și de-aici vine și frumusețea lui. Să încerci să prezici ce mișcări vor face ceilalți și să îți programezi propriile acțiuni în funcție de asta. Unele mișcări le vei vedea chiar din clipa în care sunt programate, dar altele ți se vor arăta de-abia atunci când sunt executate.
Pe lângă bandiți, există și un ofițer federal, care încearcă să îi oprească. Acesta nu aparține unui jucător anume. În schimb, toți jucătorii au ocazia să îl mute, iar el va împușca pe oricine îi iese în cale, chiar și pe banditul care l-a mutat în tura respectivă.
Toate astea se întâmplă pe una dintre cele mai interesante table de joc pe care am văzut-o vreodată, pentru că de fapt nu e o tablă. Este un tren 3D din carton, care face ca întreaga încăierare să prindă viață. Partea mea preferată e că pe lângă tren găsești și cactuși, și pietre, care nu servesc la absolut nimic, dar când le așezi pe toate, chiar reușești să reconstitui un peisaj de western.
Poate părea complicat, sau chiar dezarmant, când auzi „joc de programare”, dar Colt Express are un set de reguli foarte simple și e destul de accesibil pentru toată lumea. Dificultatea vine de la adversari nu din regulament, ceea ce, zic eu, e ideal.
Colt Express a luat atât premiul As d’Or – Jeu de l’Année, cât și Spiel des Jahres în 2015.
Dacă îți plac westernurile și acțiunea, dacă crezi că poți prezice ce vor face oponenții tăi și dacă vrei să joci în postura de băiat rău (sau fată rea – sunt și bandite în joc), atunci Colt Express ți se potrivește.
There are no comments
Add yours