FRIȘCA | Roxalee și drumul debutului ca autoare pe cont propriu
Roxana Neculcea as Roxalee este mamă, business woman, dar și autoare. A decis să debuteze pe cont propriu, astfel, în 2020 avea să devină, pe deasupra, și editor, și distribuitor de carte, și PR. Am stat de vorbă puțin cu Roxalee (așa cum o cunoaște publicul cititor), atât cât să ne deschidem cărțile înainte de lansarea de la Cărturești Bacău, din 2 septembrie. Am întrebat-o despre cum își definește această răspundere totală pe care și-a asumat-o, de când a publicat și până acum. Apoi, suntem curioși cum se vede din partea cealaltă, pentru un autor independent. A publicat volumul Frișca în 2020, care și-a găsit drum către cititori și încă o face.
De ce decizia asta de a publica și de a avea grijă de cartea ta pe cont propriu?
Chiar dacă am știut în ultimii 20 de ani că în viața asta voi scoate minim o carte, decizia de a o scrie și a nu mai amâna a fost la începutul anului 2020. Îmi doream să o lansez de ziua mea, pe 13 noiembrie, când aș fi împlinit 33 de ani. Era și anul în care această zi cădea vineri și fix vinerea fusesem născută. Vineri 13.
Am reușit să scriu în februarie doar 5 pagini. Apoi 7 luni de zile am tras de mine să deschid laptopul și să o scriu. Aveam fix relația aia pe care o au unii oameni cu sportul: „De luni încep!”. Doar că în nicio zi de luni nu se întâmpla nimic până când a venit lunea în care s-a întâmplat (râde). Luni, 7 septembrie 2020, aveam programată o ședință cu un astrolog. El mi-a spus că îmi apar în harta natală mai multe cărți publicate, dar că aș da BOOM-ul maxim (exact așa s-a exprimat) dacă aș lansa prima mea carte în noiembrie 2020. Fix când mi-ar fi plăcut și mie să o lansez
„Dar când am timp în două luni să scriu o carte de 300 de pagini?” îl întreb.“De ce 300? Cine te limitează? Scrie una de 100. Doar să începi să scrii.”
Mi s-a părut înțelept. M-am apucat de scris în acea luni și am scris 255 de pagini în 40 de zile. Apoi, într-un timp scurt m-am ocupat de tot ce era legal. Mi-a fost ușor să o scot în regie proprie pentru că era singura opțiune ca ea să fie gata pe 13 noiembrie. Și a fost gata!
Ce-i drept, am abordat câțiva autori români cunoscuți, i-am rugat să îmi argumenteze cum e mai bine: regie proprie sau editură. Oarecum voiam să îmi spună ce îmi doream să aud, că e mai bine la început de drum, când nu te cunoaște nimeni, să o scoți în regie proprie. Mi-a plăcut cel mai mult ce mi-a scris o autoare: „Dacă o scoți prin editură, ești doar autoare, dacă te ocupi tu de tot, pe lângă autoare ești și business woman”. Am rezonat cu ce mi-a spus, fiind și în domeniul acesta al antreprenoriatului, voiam să am eu mai mult control asupra cărții.
Cum este să publici la noi pe cont propriu?
M-ați salvat!
În ziua lansării am primit mii de mesaje. Era totul copleșitor, multe mesaje cu urări de ziua mea, și multe cu comenzi. Nu știam cum să mă împart. Asta doar pe Instagram, deși era gata și magazinul meu online. Am vândut toate cele 500 de exemplare scoase într-o singură zi. Mi-a luat două săptămâni să le pot trimite tuturor și să ajung la zi cu comenzile. M-am încăpățânat să scriu fiecăruia un mesaj pe prima pagină plus semnătură și peste 95% dintre cărți să le ambalez cu hârtie de cadou, ceea ce a însemnat timp în plus de alocat.
Erau zile când îi spuneam curierului că prefer să merg eu cu mașina plină de colete la ei, în spatele sediului, fix cu câteva minute înainte de închidere, când toți curierii își numărau banii. Simțeam că astfel câștig mai mult timp și pleacă mai multe cărți spre cititori în ziua respectivă.
Eram într-o adrenalină frumoasă, dar fiind nebunia începutului cu mult volum de muncă, am luat hotărârea să vă contactez și să mă salvați. „Mai luați și voi niște responsabilitate pe umeri!”
„Ok, hai!”
Nu au fost replicile astea, dar totul a decurs rapid, comunicarea excelentă, iar pe 1 decembrie 2020 am bătut palma cu voi.
Am mai scos câteva mii de cărți și cele mai faine mail-uri erau de la Ionuț, simple dar cu impact: „Roxana, mai trimite-ne 300 de cărți.”
Cum a fost aventura cărții Frișca până acum?
A fost WOW! Nu îmi vine să cred ce succes are, nefăcându-i nicio promovare plătită. Mă ajută foarte mult faptul că am o comunitate de aproape 30.000 de oameni pe Instagram.
Pun la story recenziile pe care le primesc, oamenii sunt curioși, o cumpără, le place, o postează și ei la story pozând-o în diferite colțuri ale lumii, îmi trimit și ei feedback… și astfel se creează efectul bulgărelui de zăpadă.
Iar recenziile pe care le primesc îmi măresc inima. Primesc cel mai des recenzii lungi în care oamenii nu scriu doar despre cum li s-a părut Frișca, ci și cum li s-a transformat viața în bine după ce au aplicat ce au citit în carte, și este incredibil de satisfăcător.
De Crăciun sau de 8 Martie, primesc comenzi de câte 10-20 de cărți per comandă, pentru că multora li se pare Frișca un cadou de preț și genul de carte de nelipsit de pe noptieră. Zic de pe noptieră, și nu „nelipsit din bibliotecă”, pentru că am înțeles de la cititorii mei că mai mereu deschid cartea când au nevoie de un răspuns.
În tot acest timp soțul meu vedea că am succes, dar a înțeles cel mai bine că nu e o treabă ce ține doar de zona virtuală în momentul în care mergeam în diferite orașe prin țară și eram oprită pe stradă de femei, întrebându-mă dacă pot face poze cu ele. Oarecum, s-a trezit la realitate. În schimb, eu parcă trăiesc și acum un vis minunat. Am primit peste 3000 de recenzii cu cuvinte atât de frumoase încât nici nu știu ce termeni să aleg pentru a povesti ce se petrece în inima mea de la acel Vineri 13 încoace.
There are no comments
Add yours