2 (1)

POM. O poveste despre haine și grija pentru mediul înconjurător.

Delia Mihuț, om de comunicare la POM: „POM este mai mult decât un produs de îmbrăcăminte sănătos, realizat cu multă grijă pentru piele și pentru Pământ. Este o provocare să-ți respecți mintea, corpul și sufletul; să ai grijă de planetă și de ceea ce te înconjoară. POM te încurajează să fii tu însuți, dar și să ai grijă de ceilalți”.

Foto: Raluca Ciornea

Care este povestea POM?

POM – Port Originea cu Mine este un business de cauză care a apărut din viziunile Alexandrei Urcan și ale Oanei Man-Kesselheim, care s-au hotărât la început de 2018 să își unească ofurile și să dea viață unui produs de îmbrăcăminte sănătos. Un produs care să exprime originea noastră culturală, dar și să vorbească despre valori și emoții universal valabile. POM este gândit pentru binele omului și cu respect față de cei ce-l produc și cei ce-l poartă. Este din bumbac organic certificat pe tot lanțul valoric.

Am ajuns aici prin foarte multe eforturi, dar și cu ajutorul unor oameni extraordinari. Le mulțumim lor: echipei, Întemeietorilor (finanțatorilor) din campania de crowdfunding de pe Startarium unde am strâns, în noiembrie 2019, aproape 8.000 EUR pentru creațiile artistice din colecția 2020. Și celor de la Start-up Air pentru mentorat și sprijin – programul prin care am beneficiat de 33.000 euro finanțare în 2019.

POM este un manifest pentru o lume mai bună, iar primul nostru produs ne-am gândit să fie un tricou. Tricoul este universal tocmai pentru că îl poate purta oricine, indiferent de cine și ce este, indiferent de rasă, origine și orientare sexuală. POM e despre OM și binele din el. A mai rămas puțin timp până scoatem în lume magazinul online și noile creații, ne lansăm la toamnă.

Care este viziunea din spatele brandului?

POM este mai mult decât un produs de îmbrăcăminte sănătos, realizat cu multă grijă pentru piele și pentru Pământ. Este o provocare să-ți respecți mintea, corpul și sufletul; să ai grijă de planetă și de ceea ce te înconjoară. POM te încurajează să fii tu însuți, dar și să ai grijă de ceilalți.

Credem că POM vorbește prin creațiile sale despre schimbare, identitate și despre călătoria omului spre o viață mai conștientă, trăită sănătos și responsabil. Nu e întâmplător că ne lansăm printr-un manifest, iar creațiile pe care le-am pregătit pentru noua colecție din acest an vin să susțină și mai mult mesajul pe care vrem să-l lansăm în lume. Dacă rezonezi şi tu cu cele de mai sus te invităm să citeşti Manifestul POM aici.

Ce v-a determinat să porniți propriul business?

POM a apărut din dorința de a construi ceva de aici, onest, transparent, aproape de natură și de om. De a exprima dragul și dorul de ce ne înconjoară și ne-a făcut oameni mari, dar și de a exprima revolta în fața consumului nesustenabil și a industriilor nepăsătoare la soarta planetei. Ne-am săturat de plasticuri peste tot, pe piele, pe pământ și în haine și ne-am gândit că e timpul să facem ceva în această privință.

Vrem să contribuim la o lume mai bună, la o viață mai conștientă, trăită mai sănătos și responsabil. În centrul brandului POM stă binele omului, iar toate acțiunile noastre se învârt în jurul acestui aspect – creațiile noastre se bazează pe o filosofie de viață ce respectă originile, iar produsul e făcut cu grijă față de toți cei care îl ating (de la cei care îl produc, până la cei care îl poartă).

Foto: Raluca Ciornea

Care au fost obstacolele de care v-ați lovit, dacă au fost?

A fost greu până ne-am pornit, după care a fost și mai greu :). Probabil că marea noastră provocare a fost să găsim oamenii care să ne ajute cu producția tricourilor. Am sunat la fabrici din România și am aflat că nu prea ne pot ajuta deoarece produc în Lohn. Bumbacul organic certificat pe tot lanțul valoric e greu de găsit în Europa, iar aceasta a fost o mare provocare și va fi pentru viitor prin prisma producerii a cât mai mult din ce este, acasă. Și ca totul să fie perfect, pandemia ne-a dat peste cap toate predicțiile de business, începând cu cea de lansare. Industria de fashion e în cădere liberă, iar noi vrem să lansăm un brand de îmbrăcăminte etic. Putem spune că ne lovim de multe obstacole, însă până acum nu ne-a doborât niciunul pentru că motivația pentru ce facem e mai puternică decât obstacolele.

Ce vă dă energie în ceea ce faceți?

Gândul că putem să lăsăm în urma noastră o lume mai bună și că o facem de aici. Că putem genera mici schimbări în obiceiurile oamenilor sau că îi putem ajuta să trăiască mai conștient și responsabil.

Ne dau o energie incredibilă toți oamenii din jurul nostru – echipa, comunitatea de creatori, clienții, partenerii – care împărtășesc valorile noastre și se alătură scopului nostru.

De asemenea, ne-am dori, dacă totul merge bine, să ducem POM pe alte meleaguri în următorii 2-3 ani.

Foto: Anca Dospinescu

Ce vă inspiră?

Tot ce ne înconjoară, ceea ce cuprindem sau nu cu ochii. Ne uităm în noi în primul rând, apoi în jur, observăm, ne întrebăm, simțim cu ce vibrează oamenii de lângă noi și transpunem mai apoi în creație și în tot ceea ce facem. Credem că e nevoie să îți ții sufletul și mintea deschise și apoi restul se completează și se conturează organic.

Creațiile de pe tricoul POM sunt inspirate de ce suntem noi, în ce credem, cum simțim Pământul și oamenii din jurul nostru, ce valori originare ducem cu noi ca neam și cum se îmbină ele cu valorile lumii întregi.

Cum ați resimțit această perioadă de criză (criza covid-19) și cum v-ați adaptat?

E o provocare foarte mare să lansăm un brand de îmbrăcăminte sustenabil și autentic în pandemie. Ne-a fost greu, mai ales în perioada de izolare, când tricourile noastre n-au mai putut ieși din depozitul fabricii din India din cauza închiderii granițelor. Ne-a afectat această veste, dar ne-am adaptat și am venit cu soluții pentru a putea onora comenzile către clienții noștri. Am luat legătura cu partenerii din Danemarca pentru a cere din stocul lor tricouri pe care să le modificăm conform specificațiilor POM, în țară, alături de parteneri locali. Poate că acesta e un prim pas pentru a muta întregul lanț valoric la noi acasă. În mod normal, întregul nostru proces de producție se petrece în trei țări, cu trei echipe diferite: echipa de creație POM din România, croiul produsului din Danemarca, unitatea de producție și fermele de bumbac din India.

Cum s-a schimbat POM în această perioadă?

POM a devenit mai hotărât ca oricând să producă schimbare în bine prin tot ceea ce face. Să ne ajute pe fiecare dintre noi să fim noi înșine având grijă și de alții. Să fim conștienți de origini, dar și de necesitatea unui viitor responsabil. Vrem să creăm un impact pozitiv în societate, să vorbim mai mult despre sănătatea hainelor organice, dar și să tragem un semnal împotriva efectelor nocive pe care le are industria fast fashion asupra planetei. Din păcate, industria de haine este printre cele mai poluante din lume, iar efectele procesului de producție asupra oamenilor implicați și mediului înconjurător sunt deseori ascunse.

Dacă la început aveam puține cunoștințe despre provocările realizării unui tricou sustenabil de calitate, acum putem spune că am devenit un pic experți. Am crescut la nivel de competențe, cunoaștem tehnicile de imprimare sănătoase în cel mai mic detaliu și ne-am crescut rețeaua de parteneri locali cu care lucrăm la personalizarea produsului nostru. Procesul nostru de producție este unul transparent tocmai pentru că vrem să arătăm lucrurile așa cum sunt. În cazul nostru, am dorit să avem un proces mai lent de producție pentru că nu vrem să punem presiune pe resurse și pe lanțul de aprovizionare, așa cum se întâmplă de obicei în industrie. E nevoie ca unele lucruri să se miște în ritmul naturii, cu atât mai mult când vrei să creezi un produs de îmbrăcăminte sănătos, care să nu facă rău pielii sau mediului înconjurător.

De asemenea, am crescut și la nivel de echipă și am înțeles că lumea a început să afle de noi și să ne placă. Ne bucură mult aceste vești pentru că vin să răsplătească nopțile nedormite și pasiunea pe care o punem în acest business.

În contextul pandemiei – credeți că se va schimba ceva în atitudinea oamenilor față de hainele pe care le poartă?

Pandemia ne-a oferit timp de reflecție, iar unele lucruri chiar trebuie să fie schimbate.

Ne-ar plăcea tare mult ca oamenii să-și pună mai des întrebări despre ceea ce poartă și despre modul în care sunt produse hainele pe care le aleg. Mai ales în contextul actual, ne-am dori să vadă mai mult decât un produs de îmbrăcăminte pe care îl poartă doar pentru că se așază bine. Sunt anumite materiale care poluează foarte mult mediul, așa cum e cazul hainelor sintetice care eliberează microfibre atunci când sunt spălate. E un angajament de schimbare pe care credem că ar trebui ca fiecare dintre noi să ni-l asumăm din ce în ce mai mult. Să alegem mai conștient și mai responsabil atunci când facem cumpărături. Să ne gândim mai mult la ce lăsăm în urma noastră, până la urmă avem o singură Planetă.

Și da, credem că mulți dintre clienți, în special cei din mediul urban, vor deveni mai atenți la aspecte legate de sănătate și responsabilitate față de mediu în cazul produselor pe care le consumă și al companiilor cu care interacționează.

Povestiți-ne despre un brand românesc care vă place.

Ce întrebare frumoasă! Sunt mai multe, dacă e să vorbim de branduri din zona de îmbrăcăminte: Marami Clothing, Verlinne, Mândra Chic, Aer Wear. Altele: Aqua Carpatica, Radio Guerilla, România, Te iubesc! Unul cu care rezonăm mult este DOR – un produs jurnalistic excelent, cu o echipă talentată și mereu la curent cu ce se întâmplă, cultural vorbind, la noi și în afară. Un produs ce educă, deschide minți și inimi, frumos realizat și finanțat de către abonați, în mare parte. O poveste de succes din care am învățat și noi, îi felicităm pe această cale și le dorim viață lungă!

Pe fetele de la POM le găsiți aici:

Facebook

Site



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.