v-tvetov_arhiva-autorului

Victor Țvetov |Au fost perioade în care am respins ceea ce am scris.

La ediția a treia a Burselor și rezidențelor de creație literară Cărturești, șase scriitori au fost desemnați câștigători la secțiunile poezie, proză scurtă, roman, bursa pentru scriitori basarabeni, bursa specială a juriului (roman) și bursa specială dedicată unui scriitor nedebutat. În acest an,juriul a fost alcătuit din Carmen Mușat (critic literar, redactor-șef Observator Cultural), Alina Purcaru (scriitoare și jurnalistă), Alina Aviana (redactor, membru în departamentul de comunicare Cărturești), Marius Chivu (scriitor, critic literar, redactor Dilema Veche) și Mircea Pricăjan (scriitor, traducător, redactor-șef Revista de cultură Familia) l-a selectat pe Victor Țvetov pentru a-i oferi bursa pentru scriitori basarabeni. Ca urmare a retragerii Emanuelei Iurkin din program, conform listei de așteptare alcătuite de juriu, bursa și rezidența dedicate unui scriitor basarabean îi revin la această ediție lui Victor Țvetov.

În acest an, juriul Burselor și rezidențelor de creație Cărturești ți-a oferit bursa pentru scriitori basarabeni. Cum a fost când ai aflat vestea? Ce așteptări ai?

A fost o surpriză plăcută și neașteptată, dovadă e faptul că am citit e-mailul de câteva ori, să fiu sigur că se referă la mine şi nu la o altă persoană – mai ales că am discernământul să cred că oferirea unui premiu/unei burse e parţial şi un act de hazard. 
Iar așteptările sunt cât se poate de evidente; ca la sfârşitul bursei să pot avea satisfacția de a-mi zice: uite ce frumos, Victor, ai reușit totuși să aduni ceva palpabil.

În ce stadiu este manuscrisul la care lucrezi acum? Ce provocări au apărut pe parcursul scrierii lui? De la volumul cu care ai debutat au trecut aproape zece ani.

E greu să spun cu mâna pe inimă dacă volumul e, să zicem, la sfârşit sau doar parțial gata, pentru că nici eu nu am certitudinea de a-mi răspunde la această întrebare. Au fost perioade în care am respins ceea ce am scris şi atunci nu mai putea fi vorba de un „stadiu al manuscrisului”, dar au fost și perioade în care am fost mai îngăduitor, aşa că sper să găsesc acel consens pe parcursul acestei rezidențe. Dar da, au trecut ceva ani de la debut (nu chiar zece); totuși nu ăsta ar trebuie să fie motivul unui nou volum.

Ambientul în care stai are vreo influență asupra ta, în general, te poate inspira sau îți poate crea o stare de disconfort? Preferi Conacul de la Țibănești sau vila Golescu din Câmpulung? Ce alte aspecte contează pentru tine pentru a avea liniștea necesară scrisului?    

Ideal ar fi să mă pot deconecta de la ceea ce se întâmplă în jur, ceea ce este mai greu dacă e forfotă prin preajmă. Uneori vreau să cred că am un loc anume unde se scrie mai bine, dar îmi dau seama că mai mult am scris pe unde am apucat, cumva m-am adaptat situației. Locurile mă influențează pozitiv în măsura în care îmi oferă condițiile minim necesare pentru a-mi face munca, dar nu am avut niciodată mari pretenții şi am încercat să accept cu recunoștință ceea ce mi se oferă.
O să merg la Conacul din Ţibăneşti, un loc pe care îl ştiu  doar din pozele de pe internet.  

Cum speri să-ți petreci o zi ideală în această rezidență, pe care apoi să o multiplici de câte ori vei avea nevoie?

Aş vrea în primul rând să-mi formez anumite deprinderi, care m-ar face mai disciplinat în raport cu mine şi față de ceea ce îmi propun să fac, dar care să nu vină dintr-o anume obligație meschină, ci din simpla plăcerea de face ceva ce-mi place, într-un spațiu ce mi se oferă moca, pentru o lună întreagă.   

Ai vreun ritual sau o rigoare pe care ți-o impui atunci când lucrezi la un manuscris?

Nu am neapărat ritualuri, dar încerc să fiu maxim implicat, să fiu sincer cu mine însumi şi corect în raport cu textele. Câteodată am tendința de a fi prea exigent și autocritic, ceea ce m-a şi făcut să las de multe ori lucrurile baltă, iar atunci singura soluție e să las suficient răgaz cât să-mi pot privi şi reevalua textele cu alți ochi.

Care sunt cele mai importante lucruri pe care le urmărești atunci când dezvolți acțiunea, personajele sau detaliile unui text?

Mi se întâmplă să scriu unele texte dintr-un foc, iar atunci când e aşa, încerc să nu pierd fluența până nu le dau gata; întreruperea acțiunii ar însemna pierderea acelei clarități (din momentul scrierii), iar textul ar rămâne unul mai degrabă mutilat. Alteori pornesc de la o imagine, acțiune sau frază, iar construcția textului ia mai degrabă forma unei munci migăloase şi lente, precum cea la un război de țesut (oare de ce „război”?).

Ai vreun plan B în cazul în care nu vei putea să scrii în rezidență, oricât entuziasm ai avea?

Nu sunt atât de scrupulos încât să-mi fac vreun plan B, atât timp cât abia urmează să lucrez la planul A, iar entuziasmul, în măsura în care există, prefer să-l canalizez anume pentru a-mi scrie/lucra textele şi pentru a exclude orice posibilitate a unui plan B.

Cum ar arăta o rezidență și spațiul ideal pentru aceasta, dacă tu ai dispune de un buget generos și de o echipă minunată pe care să o coordonezi? 

Ceea ce-mi place mie la ideea unei rezidențe e faptul că trebuie să-mi schimb locația  obișnuită, în care de cele mai multe ori mă complac, și asta e ca un duş cu apă rece, care te trezește la o nouă realitate și te face să începi să cauți căi pentru a te adapta, iar faptul că nu durează foarte mult te împiedică să ajungi iarăși în acel punct al complacerii. Cred că de la această idee aș porni, iar dacă mai pui o echipa minunată şi buget generos, lucrurile n-au cum să meargă prost, restul sunt detalii organizatorice, care clar nu sunt mai puțin importante. 

Interviul realizat de Andra Rotaru în seria dedicată câștigătorilor Burselor și rezidențelor Cărturești.
Victor Țvetov va merge în rezidență la Conacul Petre P. Carp din Țibănești.

🔹🔹🔹

Bursele de creație literară Fundația Cărturești, Asociația Maria & Pro Patrimonio au luat naștere din dorința de a promova și încuraja dezvoltarea literaturii române contemporane, începând cu sprijinul acordat autorilor ei. Într-o piață de carte dominată de traduceri, unde pentru majoritatea autorilor, scrisul este al doilea, dacă nu chiar al treilea job, proiectul acestor burse și rezidențe își propune să redea scriitorilor contextul necesar pentru a se dedica scrisului: timp, „o cameră doar a lor” și cât mai puține constrângeri exterioare.




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.