10683542_1759000807656532_7634845057300956138_o (2)

Adrian Cancer. Arhitectura în pandemie și cea mai pitorească semnare de contract.

Adrian Cancer este unul dintre cei mai cunoscuți arhitecți din România. De numele său și al biroului de arhitectură Square One se leagă proiecte arhitecturale precum amenajarea ansamblului Petrom City, reamenajarea clădirii istorice care găzduiește Cărturești Carusel, care i-a adus numeroase premii, și librăria Cărturești Operei din Timișoara.

Înainte să începi o colaborare cu cineva, ce ai vrea sa știe despre arhitectul Adi Cancer?

Tot ce se află în portofoliul meu și are legătură cu tipologia colaborării. Asta aș recomanda potențialilor clienți care vin prin recomandări sau prin alte contexte, dar nu cunosc portofoliul meu.

Activăm într-o nișă în care facem proiecte custom made, deci, de cele mai multe ori, clienții au cerințe atipice legate de proiectele lor, dar acestea trebuie să fie viabile financiar și sustenabile. În nișa noastră nu este atât de importantă scara și repetitivitatea lucrărilor, ci mai degrabă gradul de complexitate și diversitatea proiectelor executate. Asta arată experiența arhitectului.

Ce experiență memorabilă îți vine în minte legată de ceea ce faci tu?  

E greu să aleg un moment, sunt multe experiențe memorabile, multe momente cu încărcătură emoțională. Dar încerc să aleg unul dintre ele. Nu este doar un moment, ci un întreg proces de creație, studiu, analiză și inovație prin care am reușit să câștigăm cel mai mare contract pe care l-am avut în carieră până în prezent. Și anume, proiectul de Working Environmental Branding pentru sediul Petrom OMV, mai exact amenajarea ansamblului Petrom City. A fost o competiție acerbă, iar condițiile care trebuiau îndeplinite erau extrem de dificile. În mod normal nu mi-aș fi imaginat că aș putea onora un asemenea contract, nu la momentul respectiv, licitația se petrecea în anul 2009. Totuși, după 6 luni de muncă, nopți albe și meetinguri interminabile, o perioadă care a însemnat și cea mai mare investiție la nivelul costului de participare la o competiție de proiect, am reușit să ajungem, parcurgând câteva etape, în finală și, în cele din urmă, să câștigăm contractul. Partea frumoasă este momentul în care s-a luat decizia și modul în care s-a semnat contractul. Era în decembrie 2009, într-o iarnă extrem de friguroasă și cu multă zăpadă. Țin minte că decizia clientului de a lucra cu noi a fost luată puțin înainte de Crăciun și contractul trebuia semnat în același an. Era undeva în Ajunul Crăciunului și am primit un telefon de la unul dintre membrii echipei de la Petrom OMV cum că a fost definitivat draftul de contract și trebuia să-l semnez eu mai întâi, dar și membrii boardului clientului în aceeași zi. Era ultima zi lucrătoare înainte de sărbători, iar unii dintre clienți, fiind expați, plecau din România pentru vacanța de iarnă. Era seară și un viscol cumplit când m-a sunat domnul Augustin, cel care coordona o parte din echipă și m-a rugat sa ne vedem imediat pentru că are contractele la el, trebuiau semnate de către mine și după aceea trebuia să ajungă să fie semnate de încă cineva din bord care avea avion în acea seară. Se circula extrem de greu din cauza zăpezii și a viscolului și știu ca eram la volan și ne coordonam pe telefon să găsim variante pentru a ne intersecta în timp util. Țin minte perfect că era întuneric, era în jur de 9-10 seara și zona în care ne întalneam era undeva pe șoseaua Pipera. M-am trezit într-un blocaj în trafic undeva pe podul vechi. Nu vedeam aproape nimic afară din cauza viscolului. Iar domnul Augustin era disperat deoarece clientul risca să piardă avionul. I-am spus că sunt blocat pe pod, la fel era și el, și am decis să lăsăm mașinile în trafic și să venim pe jos unul către celălalt. Zis și făcut. Am lăsat mașina și ne-am aventurat în furtuna de zăpadă. Eram cu telefoanele la ureche, vizibilitatea era extrem de redusă din cauza viscolului și a luminilor mașinilor din trafic. Până la urmă am zărit o silueta prin ninsoare, la câțiva metri distanță, și am strigat către ea. Am reușit să ne intersectăm undeva la baza podului, la câteva sute de metri de mașinile noastre și, cu chiu cu vai, am semnat contractul protejând cât de cât hârtia de ninsoare.

Pot să spun ca a fost cea mai pitorească semnare de contract pe care am trăit-o.

Care este cel mai greu lucru cu care te confrunți acum? Cum te-a afectat criza Covid-19?

Un lucru dificil în această perioadă este inerția generată de această criză. Nu pot să spun că acum se simte așa de puternic impactul acestui blocaj, este ca o pauză lungă cu extrem de multe activități manageriale, administrative și de strategie. Mai degrabă sunt preocupat de viitor, încă nu știu dacă să mă îngrijorez sau nu. Aparent scara businessului în care activăm s-a redus și, de asemenea, încasările din serviciile pe care le prestam noi (servicii de creație și proiectare).

Noi suntem prestatori de servicii, depindem de cerere prin numărul și scara proiectelor. Este posibil să trebuiască să ne orientam și spre dezvoltare.

Cum ții legătura cu echipa ta? Ei continuă să lucreze în perioada asta?

Ca toată lumea – online –, dar odată ce se ridică restricțiile ne vedem pe șantiere și la birou. Cred că la birou, înainte de toate, vom petrece nițel!

Cum crezi că se vor schimba lucrurile în perioada următoare pentru tine? Ce rămâne? Ce dispare?

Rămânem noi, sper să dispară virusul, iar de schimbat, lucrurile oricum se schimbă, așadar sunt un optimist.

Primele 3 cuvinte care îți vin în minte când spui România? 

Natură, cultură, culoare. 

Recomandă-ne un brand românesc care îți place?

Vagabond. Sunt un client vechi, de pe la începuturile lor, de când aveau magazin în Centrul Vechi. Apreciez la ei mai multe lucruri –  pasiunea implicată în procesul de creație și producție, manufactura este extrem de importantă în designul vestimentar, iar la ei acest proces este bine gestionat. De asemenea viziunea diferită legată de produsele lor, mie îmi place să mă îmbrac atipic, unul dintre motivele pentru care îmi place croiul lor, îmi plac materialele și modul în care le folosesc. Felul în care iși amenajează spațiile comerciale, pe scurt îmi place cam tot. Și nu în ultimul rând, îmi place cum și-au crescut afacerea. De unde au plecat și cum au reușit să se dezvolte și să se extindă. Și-au perfecționat produsele în timp, nimeni nu e perfect de la început, dar învață și cred că acest lucru este de apreciat.

Site: http://www.squareone.ro/
Facebook: https://www.facebook.com/squareonearchitecture
Instagram: https://www.instagram.com/squareonearchitecture/
Instagram Adrian Cancer: https://www.instagram.com/adriancancer/




There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.