Întâlnire cu Adrian Papahagi la Cărturești Modul
📣Luni, 12 iulie, ora 18.30, în Grădina Librăriei Cărturești Modul, va avea loc o dezbatere pornind de la volumele din seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi, publicate la editura Polirom:
Titus Andronicus • Hamlet (Polirom, 2021)
Sonete • Romeo și Julieta (Polirom, 2020)
Visul unei nopți de vară • Cum vă place (Polirom, 2020)
Sonete • Romeo și Julieta (Polirom, 2020)
Visul unei nopți de vară • Cum vă place (Polirom, 2020)
🎤Invitați, alături de Adrian Papahagi:Mirela Nagâț, George Volceanov, Sever Voinescu și Cosmin Ciotloș
Seria Shakespeare interpretat de Adrian Papahagi își propune să analizeze întreaga operă dramatică și lirică a lui Shakespeare.
📖Titus Andronicus • Hamlet
Titus Andronicus păcătuiește prin exces și prin lipsă. E opera unui începător crud, care nu-și dozează efectele. Talentat și impetuos, Shakespeare vrea să arate dintr-odată tot ce știe, dar adaugă prea multe ingrediente (viol, mutilări, canibalism). Citind capodopera Hamlet alături de Titus Andronicus, observăm cum parcurge Shakespeare drumul de la bizara piesă-atelier la „poemul infinit”. Hamlet nu e o simplă tragedie elizabetană a răzbunării, ci o schimbare de paradigmă, un moment astral în literatura europeană. Nu doar opera lui Shakespeare, ci cultura occidentală se împarte în două: înainte și după Hamlet. Dar nici o capodoperă nu există în sine, ci într-o tradiție. Arta incredibilă a tragediei shakespeariene începe cu Titus Andronicus.
Titus Andronicus păcătuiește prin exces și prin lipsă. E opera unui începător crud, care nu-și dozează efectele. Talentat și impetuos, Shakespeare vrea să arate dintr-odată tot ce știe, dar adaugă prea multe ingrediente (viol, mutilări, canibalism). Citind capodopera Hamlet alături de Titus Andronicus, observăm cum parcurge Shakespeare drumul de la bizara piesă-atelier la „poemul infinit”. Hamlet nu e o simplă tragedie elizabetană a răzbunării, ci o schimbare de paradigmă, un moment astral în literatura europeană. Nu doar opera lui Shakespeare, ci cultura occidentală se împarte în două: înainte și după Hamlet. Dar nici o capodoperă nu există în sine, ci într-o tradiție. Arta incredibilă a tragediei shakespeariene începe cu Titus Andronicus.
📖Sonete • Romeo și Julieta
Sesizăm originalitatea destabilizantă a Sonetelor lui Shakespeare începînd cu destinatarii acestora. Femeia blondă, diafană, cu nume de zeiță, a sonetierilor elizabetani se dedublează la Shakespeare într-un tînăr angelic, nenumit (Ideea inaccesibilă, idealul înalt, petrarchesc) și o femeie brună, la fel de misterioasă, ce reprezintă pasiunea viscerală, obscenă, de fabliaux. Același amestec de carnalitate și sublim se regăsește în Romeo și Julieta, dramatizare a iubirii imposibile din genul sonetistic. Piesa este scandată de sonete, culminînd cu primul dialog amoros al tinerilor veronezi. Cuplul se naște, livresc, prin rima împerecheată a cupletului final dintr-un sonet și, fizic, printr-un sărut. În scurt timp, sărutul dragostei se transformă în îmbrățișarea morții. Amor mort, amor etern – Romeo și Julieta rămîne cea mai manieristă, cea mai arhetipală, dar și cea mai senzuală piesă a lui Shakespeare.
Sesizăm originalitatea destabilizantă a Sonetelor lui Shakespeare începînd cu destinatarii acestora. Femeia blondă, diafană, cu nume de zeiță, a sonetierilor elizabetani se dedublează la Shakespeare într-un tînăr angelic, nenumit (Ideea inaccesibilă, idealul înalt, petrarchesc) și o femeie brună, la fel de misterioasă, ce reprezintă pasiunea viscerală, obscenă, de fabliaux. Același amestec de carnalitate și sublim se regăsește în Romeo și Julieta, dramatizare a iubirii imposibile din genul sonetistic. Piesa este scandată de sonete, culminînd cu primul dialog amoros al tinerilor veronezi. Cuplul se naște, livresc, prin rima împerecheată a cupletului final dintr-un sonet și, fizic, printr-un sărut. În scurt timp, sărutul dragostei se transformă în îmbrățișarea morții. Amor mort, amor etern – Romeo și Julieta rămîne cea mai manieristă, cea mai arhetipală, dar și cea mai senzuală piesă a lui Shakespeare.
📖Visul unei nopți de vară • Cum vă place
Visul unei nopți de vară și Cum vă place folosesc aceeași schemă dramatică: refugiul în pădure, rezolvarea conflictului, revenirea în civilizație, nunțile necesare. Natura nu e însă doar balsam pentru cei oropsiți în cetate. Mortalitatea s-a insinuat și în Arcadia din Arden, ceasul ticăie, nebunia omenească e doar atenuată. În pădurea din marginea Atenei, noaptea înșelătoare e bîntuită de spirite: amorul se face și se desface ca o vrajă, nălucile sînt la tot pasul, pe umeri de idioți cresc țeste de măgar, pasiunile sînt fantastice și crude. Noaptea din Vis e bezna minții, ignoranța neînstelată a celor care nu realizează că, rîzînd la comediile lui Shakespeare, rîd de propria nebunie. Aceasta este valoarea terapeutică a teatrului, pe care o teoretizează melancolicul Jaques în Cum vă place, dublul pastoral al comediei fantastice din toiul unei nopți de vară.
Visul unei nopți de vară și Cum vă place folosesc aceeași schemă dramatică: refugiul în pădure, rezolvarea conflictului, revenirea în civilizație, nunțile necesare. Natura nu e însă doar balsam pentru cei oropsiți în cetate. Mortalitatea s-a insinuat și în Arcadia din Arden, ceasul ticăie, nebunia omenească e doar atenuată. În pădurea din marginea Atenei, noaptea înșelătoare e bîntuită de spirite: amorul se face și se desface ca o vrajă, nălucile sînt la tot pasul, pe umeri de idioți cresc țeste de măgar, pasiunile sînt fantastice și crude. Noaptea din Vis e bezna minții, ignoranța neînstelată a celor care nu realizează că, rîzînd la comediile lui Shakespeare, rîd de propria nebunie. Aceasta este valoarea terapeutică a teatrului, pe care o teoretizează melancolicul Jaques în Cum vă place, dublul pastoral al comediei fantastice din toiul unei nopți de vară.
✒Adrian Papahagi s‑a născut la Cluj în 1976. Este doctor în studii medievale al Universității Sorbonne (Paris IV), conferențiar la Facultatea de Litere a Universității „Babeș‑Bolyai” din Cluj și director al Centrului de Istoria Cărții și a Textelor (CODEX). A predat la Sorbona și la Institutul Catolic din Paris, a efectuat stagii doctorale și postdoctorale la Oxford și Londra, a fost bursier al guvernului francez la Ecole Normale Supérieure și bursier al Colegiului Noua Europă. Volume publicate: Boethiana mediaevalia, București: Zeta Books, 2010; ABC‑Darul creștin‑democrației (cu ilustrații de Devis Grebu), București: Curtea Veche, 2012; Vocabularul cărții manuscrise, București: Ed. Academiei Române, 2013 (coord.); Wyrd. Ideea destinului în literatura engleză veche, Cluj: Eikon, 2014; Creștinul în cetate: Manual de supraviețuire, Iași: Doxologia, 2017; Manuscrisele medievale occidentale din România: Census, Iași: Polirom, 2018 (coord.); Providence and Grace: Lectures on Shakespeare’s Problem Plays and Romances, Cluj: Presa Universitară Clujeană, 2020.
There are no comments
Add yours