fb-page-cover-galben

DE EXEMPLU, UN PĂTRAT | Cenaclu de teorie media

„Spre exemplu, un pătrat” își propune să creeze un spațiu public pentru interpretarea imaginilor, filmelor, și modul în care se folosesc, prin teoria media. El este axat pe citirea și discuția unor texte teoretice împreună, pagină cu pagină.

Vlad Cristache (n. 1989) este editorul coordonator al revistei Matca și project manager la Curtea Veche Publishing. Cele mai recente lucrări ale sale sunt academice: disertația „The Death of the Editor“ (Simon Fraser University, 2023), despre Theo van Doesburg, și teza de doctorat, „Bastard Reasoning“ (University of Western Ontario, 2018), despre Walter Benjamin.

________

În 1928, László Moholy-Nagy, un artist vizual experimental și un pionier al teoriei fotografiei, ne-a avertizat că cei care nu înțeleg în profunzime fotografia vor deveni analfabeți în lumea vizuală de mâine. Acum, la 100 de ani după acea avertizare, ne aflăm în mijlocul acelei lumi de mâine, care a venit sub forma unor valuri variate de schimbări. Cinema, televiziune, platforme de socializare bazate pe imagini și video, precum și modelele care transformă textul în imagini (cum ar fi DALL-E și Midjourney) au sporit semnificativ șansele noastre de a fi neînțeleși în acest mediu.

Întrucât ambiguitatea domeniului media devine o problemă publică, Spre exemplu, un pătrat își propune să creeze un spațiu public dedicat înțelegerii și interpretării mediului. Ne dorim să facem acest lucru prin intermediul unor discuții deschise și regulate despre texte teoretice care au jucat un rol semnificativ în conceptualizarea și deschiderea acestor studii media. Unul dintre aceste texte, și primul cu care ne vom ocupa, este Cinema, al filozofului francez Gilles Deleuze. Este un text provocator, care poate beneficia în mod semnificativ de o lectură și o discuție în grup.

Este binevenit orice participant interesat și este încurajată participarea activă. Caracterul public al acestui proiect reflectă și intenția de a aduce cunoștințele academice în afara mediului academic.

________

Întâlnirile vor avea loc în mod regulat, după un timeline prestabilit. Pentru a lua parte în mod activ la discuții, participanții sunt încurajați să parcurgă din timp lectura pregătită pentru fiecare întâlnire.

Link spre formularul de înscriere: https://forms.gle/XanVFN2dcrrXZeab7

_______

TIMELINE

27 octombrie, ora 18:30, Cărturești Modul
Cuvânt înainte
Capilolul 1, “Teze despre mișcare”

9 noiembrie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 2, “Cadru și plan, cadraj și decupaj”
Capitolul 3, “Montaj”

17 noiembrie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 4, “Imaginea-mișcare și cele trei tipuri ale sale”

8 decembrie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 5, “Imaginea-percepție”
Capitolul 6, “Imaginea-afecțiune: Chip și gros-plan”

19 ianuarie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 7, “Imaginea-afecțiune: Calități, puteri, spații oarecare”
Capitolul 8, “De la afect la acțiune”

2 februarie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 9, “Imaginea-acțiune: Marea formă”
Capitolul 10, “Imaginea-acțiune: Mica formă”

16 februarie, ora 18:30, Cărturești Modul
Capitolul 11, “Figurile sau transformarea formelor”
Capitolul 12, “Criza imaginii-acțiune”

_______

Bibliografie primară

Bibliografie secundară*

*Am pregătit la Cărturești Modul un raft tematic al cenaclului, pe care te invităm să-l descoperi. Am inclus autori precum Susan Sontag, Laura Mulvey, Roland Barthes, Walter Benjamin, Siegfried Kracauer, Jacques Derrida și alții.

Filmografie*

  • Broken Blossoms (r. D.W. Griffith, 1919)
  • The General (r. Buster Keaton, 1926)
  • October (r. Sergei Eisenstein, 1927)
  • Sunrise (r. F.W. Munrau, 1927)
  • Metropolis (r. Fritz Lang, 1927)
  • The Passion of Joan of Arc (r. Carl Theodor Dreyer, 1928)
  • Man with a Movie Camera (r. Dziga Vertov, 1928)
  • The Scarlett Empress (r. Josef von Sternberg, 1934)
  • The Great Dictator (r. Charlie Chaplin, 1940)
  • A Man Escaped (r. Robert Bresson, 1956)
  • Rio Bravo (r. Howard Hawks, 1959)
  • The Man Who Shot Liberty Valance (r. John Ford, 1962)

* Pe parcursul cenaclului, vom organiza proiecții speciale cu o selecție din această filmografie.



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.