vegetariana

Han Kang, Vegetariana

vegetarianaScriitoarea sud-coreeană, Han Kang (n.1970), este împreună cu traducătoarea Deborah Smith câștigătoarea de anul acesta a premiului literar Man Booker International Prize, pentru romanul The Vegetarian (Vegetariana). Han Kang, care și-a făcut debutul literar în anul 1994, este cunoscută publicului sud-coreean atât pentru romanele sale, cât și pentru premiile literare ce i-au fost acordate. Obținerea acestui premiu internațional a confirmat valoarea literară a operelor tinerei scriitoare și a perceperii lor drept o realizare a literaturii contemporane sud-coreene (cf. KBS News, 17 mai a.c.). De asemenea, faptul că Han este fiica renumitului scriitor, Han Seung-won (n. 1939), a determinat presa sud-coreeană să se refere la aceasta ca fiind beneficiara unui „ADN literar” (cf. No Cut News, 2 iunie a.c.). Aspecte ale biografiei sale și în special experiența, din orașul natal, a masacrului de la Gwangju (care a pornit inițial ca o revoltă a studenților față de dictatura militară din 1980) au contribuit la alegerea temelor romanelor sale ca o nevoie de a estompa efectele violenței.

În romanul Vegetariana, vegetarianismul nu reprezintă alegerea unei diete sau unui stil de viață sănătos, dar este, totuși, o formă de detoxifiere a organismului uman. Personajul principal, Yeong-hye, decide în urma unui vis pe care îl are să renunțe la dieta carnivoră. Îndemânarea și obișnuința de a toca și tăia carnea atunci când îi pregătea soțului ei masa, sau propria preferință pentru stridiile marinate se preschimbă treptat într-un refuz și apoi o repulsie viscerală de a vedea, atinge, mirosi sau gusta orice tip de carne. Aparent fără vreun fundament concret, dieta vegetariană devine extremă, luând proporțiile unui proces de dematerializare, asexualizare și, în cele din urmă, de catatonie și metamorfozare. Astfel, detoxifierea organismului ei se desfășoară sub forma unui proces regresiv, de la stadiul uman la cel vegetal odată cu abandonarea inițiativei de mișcare și perseverența de a se preschimba într-un copac. Toate exuviile sufletului său, imaginile obsesive din vis, traumele din copilărie provocate de un tată agresiv, dar și cele recente, create de așteptările de a se conforma unui mariaj formal și nedorit, o fac pe Yeong-hye să încerce să se sinucidă, iar apoi să se comporte ca o pacientă schizofrenică.

Vegetarianismul devine astfel în ochii celorlalți o formă de anormalitate și dezechilibru mintal. Însă, această dietă extremă reprezintă, de fapt, o formă de protest la adresa unei societăți  care îi încorsetează pe oameni până la depersonalizare, nedându-le vreodată șansa de a-și putea alege viața dorită. Frustrarea, suferința și nefericirea sunt mereu reprimate până ce sufletul se atrofiază, pierzându-și orice formă de expresie și lăsând loc doar unei resemnări apăsătoare, incongruente cu viața, și unui automatism aproape inuman. Și totuși, Yeong-hye alege vegetalul în locul toxicității unei vieți lipsite de sens. Singura formă de expresie a întregii ei existențe, vegetalul, „trezește” din apatia unei vieți formale și alte două personaje –sora și cumnatul său–.

Vegetariana este un roman care face referire la o gamă variată a tabuurilor societății coreene contemporane unde neîndeplinirea rolurilor, precum cel de femeie sau de soție, determină situații extreme. Eșecul de a se alinia așteptărilor societății, dublat de recunoașterea frustrărilor și a nevoii naturale de trăi conform propriilor alegeri sunt transpuse – sau refulate– estetic în imagini artistice a căror inspirație vegetală contrastează puternic pe țesutul epidermic unde își găsesc locul. Acestora li se adaugă vise obsesive, tendințe schizofrenice și metamorfoză.

Autor: Catălina Stanciu, doctorand în literatură coreeană la The Academy of Korean Studies, în Seul.



There are no comments

Add yours