afis_daoism_2014_final2_web

ZHUANGZI lansare de carte marca Herald, la ceainăria Librariei Cărtureşti Verona vineri 11 aprilie 2014, orele 19.00

Editura Herald invită publicul la o călătorie în timpuri de legendă, la Începuturi: acele momente importante din istoria omenirii când s-au conturat, pe diferitele meridiane ale globului, interogaţiile fundamentale ale omului şi s-au formulat primele răspunsuri – de cele mai multe ori enigmatice, metaforice, pline de sensuri subtile – referitoare la Originea universului, la capacităţile umane de cunoaştere, la valorile supreme. Volumul lui Zhuangzi despre Dao este una dintre scrierile reprezentative ale acelor Începuturi.

Zhuangzi, autorulcuvintelor meşteşugite din carte, este considerat în tradiţia chineză unul dintre întemeietorii daoismului. El întruchipează, asemenea lui Laozi, unul dintre principiile fundamentale ale daoismului: integrarea armonioasă a omului în natură prin wuwei („non acţiune”), în sensul de a nu făptui nimic care să contravină cursului firesc al lucrurilor.

 

Invitate să prezinte cartea:

Luminiţa Bălan – sinolog, dir. Institutului Confucius din Bucureşti  

Su Yan – doctor in filologie

Tatiana Segal – sinolog, doctor în filosofie

Datată ca apariţie, cu multe aproximări, în perioada premergatoare dinastiei Han, cartea Vorbe meşteşugite despre DAO nu aminteşte prin nimic de textele argumentative ale Antichităţii greceşti, nici de stilul conversaţiilor cu tentă moralizatoare atribuite lui Confucius. Cititorul poate să deschidă cartea la întâmplare, ca pe una de divinaţie, şi să citească un fragment care să-i umple inima şi să-i dea de gândit, fără să se întrebe la ce pagină a rămas cu lectura.

Considerat de mulţi specialişti drept un concept daoist, în fapt, DAO se dovedeşte a fi, alături de tian („cer”), de („virtute”), li („ritual”), yi („dreptate”) şi ren („omenie”), una dintre noţiunile arhaice care-şi au originea în tradiţiile populare străvechi şi în cultul strămoşilor. Este semnalat şi definit în cele mai vechi Clasice confucianiste – Shu jing (Cartea Edictelor), Shi jing (Cartea Poemelor) şi Yi jing (Cartea Transformărilor). Dao a fost preluat, interpretat şi valorificat de toate curentele de gândire din China pre-imperială, indiferent de orientare sau de momentul apariţiei lor. De aici, multiplele sensuri ce i-au fost atribuite, dificultatea de a-l defini şi, desigur, de a-l traduce.

“Liniştea, Singurătatea, Vidul şi Non-Acţiunea sunt tihna Cerului şi Pământului, sunt esenţa lui Dao şi a Virtuţii. […] Jalea şi bucuria sunt decăderea Virtuţii. Veselia şi furia sunt greşeala lui Dao. Iubirea şi ura sunt pierderea Virtuţii. Prin urmare, inima nu cunoaşte nici tristeţe, nici bucurie – aceasta este Desăvârşirea Virtuţii. Unu nu se schimbă – aceasta este Desăvârşirea Nemişcării. Împotrivirea nu există – aceasta este Desăvârşirea Vidului. Unirea cu lucrurile nu există – aceasta este Desăvârşirea Tăcerii. Potrivnicia nu există – aceasta este Desăvârşirea Chintesenţei.”

 

Organizator: Editura Herald

Partener organizare: Ceainăria Cărtureşti Verona 

afis_daoism_2014_final2_web



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.