87800635_2872027159510670_5337675271162036224_o

Papucei | Angela Vasiliu

Angela Vasiliu: „În sentimentul că ești antreprenor sunt mai puține momentele de mândrie și mai multe sentimentele de răspundere pe care le ai față de angajați și față de acel mecanism pe care ai datoria să-l faci să funcționeze și să-l perfecționezi mereu”

Papucei este unul dintre cele mai creative branduri ieșene și se ocupă exclusiv de producerea de articole de încălțăminte-concept, cu personalitate, în marea majoritate, din combinarea materialelor din piele și textile. Angela Vasiliu este cea care a fondat Papucei, chiar dinainte ca brandul să capete acest nume. A investit pasiune și bani, iar rezultatele au apărut: în fiecare an, Papucei își prezintă colecțiile la târguri internaționale de încălțăminte la Paris, Milano, New York, Dubai. Sutele de modele de încălțăminte create exclusiv pentru femei sunt însoțite și de o gamă largă de accesorii, poșete și, mai nou, haine din piele. Angela Vasiliu povestește aici despre cum a luat naștere brandul, despre ceea ce contează pentru un antreprenor și despre provocări. Una dintre amintiri este legată de o carte de-a lui Philip Kotler, care a ajutat-o să cunoască mai multe despre marketing și brand. Apoi, povestea a crescut și a ajuns să-i împlinească pasiunea.

Mai țineți minte prima zi în care Papucei a început să existe ca brand și ați simțit că e un brand?

Dacă ne referim la piața din România, chiar de la lansare, atât numele de Papucei, cât și produsele au fost foarte bine primite, iar senzația că am creat un brand special a venit odată cu primele comenzi. Când am mers la export și nu credeam că numele Papucei reprezintă ceva în context internațional, am simțit că poate deveni un brand cunoscut datorită prezentării pe care am avut-o în târg și colecției care a atras atenția. Clienții erau interesați să știe cât mai multe despre ce se află în spatele brandului: care este semnificația numelui și care este istoria din spatele lui, cine suntem noi, producătorii, cui aparține conceptul, cine realizează colecțiile. Un mare atu era întotdeauna faptul că este o afacere de familie, autentică, europeană și nu importată din China sau alte țări manufacturiere din domeniu. Faptul că deja nu mai existau bariere vamale în Europa și că puteam vinde cu mare ușurință, ca orice altă țară europeană, a fost de asemenea un argument pentru comercianții care nu doreau să se complice în procesul de achiziție.

Cum ați construit povestea Papucei?

La început a fost pasiunea pentru croitorie, încă de pe când eram în liceu și puteam să realizez aproape orice obiect vestimentar la comandă. Înainte, nu găseai piese vestimentare foarte diverse în magazine, în schimb materiale de tot felul, bumbacuri, mătăsuri, stofe se găseau la discreție. Eu am fost dintotdeauna fermecată de materiale și era ușor să îmi imaginez ce-aș putea să fac din ele, cum să le combin și când mă hotăram să cumpăr un material abia așteptam să ajung acasă să îl și croiesc și să fac ceea ce mi-am propus din el. Odată îmbrăcată cu produsul proaspăt conceput, mă trezeam întrebată dacă nu pot să mai realizez unul similar și deseori le vindeam chiar pe cele făcute prima dată. Așa mi-am dat seama că există o piață și că pot avea oricând un front de lucru nelimitat. Am luat decizia să merg la Facultatea de Textile și să mă specializez în domeniu. În anul al treilea de facultate, din întâmplare, am fost repartizată la pielărie și am decis să rămân acolo, gândindu-mă că o să învăț ceva în plus. Cinci ani am lucrat într-o fabrică unde am avut norocul să mă ocup de colecții și am putut să învăț în detaliu fiecare etapă. După ’89 a fost simplu să iau decizia de a-mi deschide un atelier în care să lucrez eu și soțul meu, pentru că știam că pot face aproape orice produs. Piața nu era încă structurată, dar era atât de avidă după noutăți, încât vindeam toate produsele realizate. Pe atunci nu știam nimic despre branduri, vindeam sub numele Angela. Îmi amintesc că mi-a căzut în mână o carte de-a lui Philip Kotler și așa am început să citim tot mai multe despre marketing, în special în lungile călătorii prin țară pe care le făceam cu soțul meu, pentru a cumpăra materiale sau a vinde produse. Citeam fascinați pentru că înțelegeam ce posibilități sunt și ce traseu ar trebui să urmăm. Trecerea la brandul Papucei am făcut-o când eram deja o firmă bine consolidată, cu echipa completă, pregătită să facă față unei piețe cu așteptări mai ridicate.

Ce a contat cel mai mult la creșterea afacerii?

Au fost două etape în viața firmei noastre. În etapa inițială, când am lucrat doar pentru piața românească, am vândut bine, ne-am consolidat poziția și ne-am dezvoltat capacitatea de producție. Apoi a venit o perioadă de declin, odată cu pătrunderea Chinei pe piața românească, dublată de criza economică accentuată. A doua etapă a început odată cu decizia de a ne lansa pe piața externă. Am descoperit o nișă de o dimensiune mai mare decât ne-am așteptat și, astfel, în decursul a 4-5 ani am crescut la câteva sute de clienți din lumea întreagă, toți iubitori ai brandului nostru, prieteni cu noi și oameni pasionați la rândul lor de afacerea cu încălțăminte și accesorii. 

Când v-ați simțit pentru prima dată antreprenoare?

Când am angajat-o pe Florența, prima muncitoare, pentru că a fost prima dată când am avut nevoie să extindem producția. În sentimentul că ești antreprenor sunt mai puține momentele de mândrie și mai multe sentimentele de răspundere pe care le ai față de angajați și față de acel mecanism pe care ai datoria să-l faci să funcționeze și să-l perfecționezi mereu.

Ce lecție învățată pe propria piele de antreprenor nu ați uitat-o și este esențială?

Să nu produci pentru profit foarte mic. Trebuie sa elaborezi un produs care să creeze destulă plus valoare pentru a-ți asigura dezvoltarea, tehnologizarea, abordarea proiectelor noi. 

Cum dezvoltați creativitatea și originalitatea Papucei?

Aprecierile care vin de la clienți sunt stimulii majori care te ghidează și îți oferă direcția în care trebuie sa îți dezvolți creativitatea. Avem mulți clienți foarte talentați, care știu să aleagă produsele și sunt cei cărora le acceptăm sugestiile pentru elaborarea de produse noi, pentru că ei dețin feedback-ul direct de pe piață și părerile lor contează. Chiar dacă efortul de a schimba modele, de a folosi materiale noi pe un model deja elaborat este uneori nejustificat de mare, această munca ne ajută atunci când facem colecțiile noi.

În ce investiți cel mai mult?

Investim mult în materiale, oricât de scumpe sau greu de procurat ar fi acestea, deoarece cu cât diversitatea lor este mai mare și cu cât creativitatea producătorilor este susținută de noi, cumpărătorii lor, cresc șansele de a propune pieței produse speciale.

Cum treceți prin pandemie?

Cu multă precauție și cu speranța că lucrurile vor reveni la normal. Suntem conștienți că nu putem sta cu capul nisip, crezând că vom fi feriți, așa că încercăm să tratăm pandemia ca pe un lucru normal, dar mai greu, pe care viața ni-l scoate în cale.  

Ce este cel mai greu pentru un antreprenor în România?

În domeniul nostru este greu să atragi tineri, în special în zona de producție directă. Avem senzația că se scurge vigoarea echipei odată cu îmbătrânirea colectivului din producție, cu fiecare muncitor care iese la pensie și nu a lăsat în urmă un tânăr la fel de priceput.

Cum vedeți Iașiul, ca antreprenor, ambasador prin ceea ce faceți și exportați în lume?

În opinia mea, Iașiul este un oraș minunat și avem un mare noroc sa locuim și să muncim aici. Pentru toți cei care în contextul afacerilor ne-au vizitat la Iași, orașul a fost o revelație, poate datorită lipsei de așteptări, dar cu siguranță au ajuns să-i simtă farmecul și potențialul. Ca antreprenor, nu pot însă să nu remarc că există orașe ca Oradea de exemplu, bine organizate, interesate de comunitatea de afaceri și care fac totul pentru a-i ajuta și susține pe antreprenorii locali. Există platforme industriale cu toate facilitățile la dispoziția acestora, se concesionează terenuri pentru investiții, se asigură facilități de transport. Fiecare dintre acestea reprezintă o greutate luată de pe umerii antreprenorilor, care își pot direcționa energia în dezvoltarea afacerilor și implicit dezvoltarea orașului în care trăiesc.

Ce alte afaceri românești vă plac și le recomandați? Poate chiar din Iași?

Caprele Irinucăi, un mic brand ieșean, născut din pasiune, cu produse deosebite și de calitate, pe care le poți cumpăra în intervalul orar în care producătorii se pot rupe de activitatea din fermă. 



There are no comments

Add yours

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.